שבת שלום - זמני שבת באשקלון: כ.שבת 16:21 | י.שבת 17:21

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('0c9ab087-186e-41e6-90b2-c2a90a1b55e2','/dyncontent/2022/7/14/bcd11775-e4c8-47ff-82b0-0e5ef29ae483.jpg',14666,'פרנקו 525-85',525,78,true,46615,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('0c9ab087-186e-41e6-90b2-c2a90a1b55e2','/dyncontent/2022/7/6/7368733b-c4ca-4e63-9946-144e580383dd.jpg',14890,'קראנצו 525-110',525,78,true,46615,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('0c9ab087-186e-41e6-90b2-c2a90a1b55e2','/dyncontent/2022/7/12/e258ab5d-2846-4ec8-b263-51dad8906bfc.jpg',14136,'מכללה 525-80',525,78,true,46615,'Image','');},15]]);})

פרשת השבוע: פרשת ויגש

"ויאמר יוסף אל אחיו אני יוסף... ולא יכלו אחיו לענות אתו כי נבהלו מפניו"
אמרו חז"ל (עפ"י בראשית רבה צג', יא'): אוי לנו מיום הדין, אוי לנו מיום התוכחה. ומה יוסף הצדיק, שהוא בשר ודם, והיה קטן שבאחים, כשהוכיח את אחיו, ולא יכלו לעמוד בתוכחתו, כפי שמעידה התורה: "ולא יכלו אחיו לענות אתו" – הקב"ה, שהוא מלך מלכי המלכים, ודין ובעל דין ויושב על כסא דין, ודן כל אחד ואחד, על אחת כמה וכמה שאין כל בשר ודם יכולים לעמוד לפניו.
ונשאלת השאלה, מדוע משווים חז"ל את התגלות יוסף אל אחיו, להתגלות הקב"ה בפני כל אחד ואחד מאתנו, באחרית הימים, ביום הדין?
נקדים קודם לבאר את הכתוב: "ויכר יוסף את אחיו, והם לא הכרהו". ומקשים המפרשים: כיצד האחים לא הכירו את יוסף? הרי כשמכרו אותו האחים, היה יוסף בן שבע עשרה שנה, כבר בסוף בגרותו. וכי בגלל זקן שצמח לו, אי-אפשר להכירו? והרי רואים אנו היום חברים, שנפגשים לאחר  עשרות שנים של פרידה, ובכל זאת מכירים ומזהים זה את זה, למרות חתימת הזקן ושיער ראש שיורד על הכתפיים. ואחים – לא כל שכן שיכירו את אחיהם? והלא מדובר בעשרה אחים... ואף אחד מהם לא זיהה אותו?! אומר על כך מדרש "אור חדש": האחים שנפגשו עם יוסף זיהו את פרצופו, וידעו שפנים אלה הם פני יוסף אחיהם, אבל לא רצו להאמין שיוסף הוא מלך, שהרי לא יתכן שעבד יגיע למלכות. לכן אמרו לנפשם, שזהו איש מצרי הדומה ליוסף, אבל זהו אינו יוסף אחיהם. שכן, ידוע, שלפעמים אדם רואה מראה ברור, ובכל זאת, הוא מפרש לא נכון את מה שראה. וכך היה עם אחי יוסף, שראו את יוסף, זיהו את פניו, אבל לא רצו להאמין שזה יוסף, כי הדבר היה נגד רצונם ותפישתם. לכן, כשאמר להם יוסף: "אני יוסף" – נבהלו מאוד, ופרחה נשמתם, כי התגלותו הייתה נגד הבנתם והגיונם. וזהו הקשר עם מאמר חז"ל, שאומרים: אוי לנו מיום הדין, אוי לנו מיום התוכחה. שהרי אנו רואים את מעשי הקדוש ברוך הוא יום-יום בנפלאות הטבע. וכי העולם נוצר מעצמו? ואיך נוצר הוולד? וכיצד חי ונושם האדם? – אלא מה? אין אנו רוצים לראות ולהבין.
ורואים אנו את מעשי ה' יתברך, אבל מכחישים זאת, ולא רוצים להאמין, ובכך אנו מבינים את מה שאנו רואים בדרך לא נכונה. בדיוק כמו אחי יוסף, שראו את יוסף, אבל לא רצו להאמין שזה יוסף אחיהם, ולכן נבהלו כשאמר להם "אני יוסף". ועל אחת כמה וכמה אנו, שרואים את מעשי ה' ונפלאותיו בטבע יום-יום, ולא מאמינים שהכל בהשגחתו יתברך – כשיגיע יום הדין, והקדוש ברוך הוא, מלך מלכי המלכים, יאמר "אני ה'" – בוודאי שניבהל, ואוי לנו! מה נאמר? ומה נצטדק?


"ויפל על צוארי בנימין אחיו ויבך..." (מה' יד')
על דברי הכתוב שלפנינו מעיר רש"י: "ויפל על צוארי בנימין אחיו ויבך" – יוסף בכה על שני בתי המקדש, שעתידים להיות בחלקו של בנימין, וסופם להיחרב. "ובנימין בכה על צואריו" – על משכן שילה, שעתיד להיות בחלקו של יוסף וסופו להיחרב. לכאורה הדבר תמוה מאוד, שכן, באותה שעה של שמחה, כאשר זכו שני האחים, יוסף ובנימין, להיפגש לאחר תקופה ארוכה שלא ראו זה את זה, נתעוררו שניהם לבכות על חרבן המשכן והמקדש. יתר על-כן, מדוע בכה יוסף על חורבן שני בתי המקדש שבחלקו של אחיו, ולא על זה שבחלקו שלו? וכן, מדוע בכה בנימין על חורבן המשכן שבחלקו של אחיו, יוסף, ולא על זה שבחלקו. אלא, אומר הרה"ק רבי יחזקאל מקוזמיר: חורבן בתי המקדש הוא תוצאה של שנאת חינם, וראשית החטא של שנאת חינם הייתה מכירת יוסף. לפיכך בקשו יוסף ובנימין, כדי לתקן עוון זה של שנאת חינם.
והנה ידוע שהתיקון לשנאת חינם הוא אהבת חינם, כלומר אהבת אמת – שצער חברו מכאיב לו יותר מצערו שלו. ולפיכך הראה כל אחד מהם את גודל האהבה לזולתו, ובכה על חורבן בית המקדש שבחלקו של אחיו: יוסף בכה על חורבן שני בתי המקדש שבחלקו של בנימין אחיו, ואילו בנימין בכה על חורבן המשכן שבחלק יוסף אחיו, מתוך רצון לעורר אהבת חינם, ובכך לתקן את שנאת החינם שגרמה לגלות מצרים. ומוסיף ואומר הצדיק רבי יחזקאל מקוזמיר, שהרמז לכך הוא, ש"על צוארי" ו"על צואריו" עולה בגימטריה ל – "ואהבת לרעך כמוך"

אשקלונים - המקומון היומי של אשקלון באינטרנט


$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('173e318c-091d-4600-96aa-ef9f370854fc','/dyncontent/2022/7/6/7368733b-c4ca-4e63-9946-144e580383dd.jpg',14890,'קראנצו 525-110',525,78,true,46617,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('173e318c-091d-4600-96aa-ef9f370854fc','/dyncontent/2022/7/12/e258ab5d-2846-4ec8-b263-51dad8906bfc.jpg',14136,'מכללה 525-80',525,78,true,46617,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('173e318c-091d-4600-96aa-ef9f370854fc','/dyncontent/2022/7/14/bcd11775-e4c8-47ff-82b0-0e5ef29ae483.jpg',14666,'פרנקו 525-85',525,78,true,46617,'Image','');},15]]);}) אשקלונים - המקומון היומי של אשקלון באינטרנט
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה