מה קרה בעולם בשנת 2020 חוץ מקורונה? מסתבר שמהפיכה לא קטנה



מה קרה בעולם בשנת 2020 חוץ מקורונה? מסתבר שמהפיכה לא קטנה

צילום: Colin D

את שנת 2020 לא נשכח במהרה, אבל חוץ ממגפה עולמית, קרו בה עוד כמה דברים שזכו לפחות תשומת לב. אחד מהם משפיע על חיי היום יום שלנו, תורם לעתיד של כולנו ומתפתח בקצב לא רע גם בישראל.

השנה החולפת תיזכר כאחת הקשות והטראומטיות במאה השנים האחרונות. מגפת הקורונה שהתפשטה ושהיו לה השלכות הרסניות בעולם כולו, האטה כלכלית ופגיעה קשה בכל תחומי החיים.

אולם, ישנו תחום אחד שכמעט ולא נפגע ואפילו רשם עליות ורווחים גבוהים. מדובר על שוק הרכבים החשמליים ודווקא בשנה הזאת היתה להם הצלחה לא קטנה. מסתבר שהמכירות של רכבים חשמליים גדלו, הייצור שלהם לא פסק והרווחים של כמה יצרניות רכב אפילו עלו.

אז מה קרה שדווקא רכבים חשמליים הם הצלחה? אם תשאלו את האירופאים, אצלם התשובה נמצאת עוד לפני הקורונה. באירופה נמכרים יותר ויותר רכבים חשמליים בכל שנה, בעיקר בשל דעת הקהל ביבשת שנוטה לשמור על הסביבה מתוך מחשבה על העתיד. בנוסף, יש באיחוד האירופאי תקן מחמיר על פליטת מזהמים תחבורתיים וקנסות ליצרניות רכב שלא עומדות ביעד שנקבע להן. התוצאות הן שבשנת 2020 נמכרו חצי מיליון רכבים חשמליים באירופה והמספרים רק עולים.

בסין, השוק הגדול בעולם מבחינה מספרית, נמכרו במהלך 2020 למעלה ממיליון ושלוש מאות אלף רכבים חשמליים, גידול של שמונה אחוזים לעומת השנה הקודמת. זאת כשסין היא מקור הקורונה וחלו עליה הגבלות תנועה, סגר והאטה בייצור הרכבים, בעיקר בתחילת השנה. למרות זאת, השוק הסיני מתאושש מאחר שמדובר ביצרנית הרכב הגדולה בעולם, במגוון רחב של דגמי רכב שקיימים שם וגם בעובדה שהממשלה הסינית מעודדת יצרנים מקומיים להוציא דגמים נוספים ולהתחרות ביצרניות הרכב מאירופה וארצות הברית.

ומה קרה בארצות הברית? אמנם חלה שם ירידה מסוימת במכירות של רכבים חשמליים ביחס לאותה תקופה בשנה שעברה, אך המגמה הכללית היא של התרחבות ומכירות גבוהות והמספרים מתחילים לעלות. היצרנית הבולטת היא חברת טסלה שמכרה השנה כחצי מיליון רכבים בעולם כולו כשלמעלה ממאתיים אלף מהם נמכרו ברחבי ארצות הברית.

גם בישראל לא נשארו מאחור ובשנים האחרונות החל להתפתח שוק רכבים חשמליים מקומי. כיום ניתן לרכוש דגמים שונים של רכבים חשמליים, מרכבים קטנים, דרך משפחתיים ועד לרכבי שטח ויוקרה- כולם חשמליים ועם ביצועי כביש גבוהים, כולל טכנולוגיה מתקדמת לנוחות נסיעה מקסימלית. אמנם אצלנו המכירות לא גבוהות עדיין, אך ישראל עושה צעדים ראשונים בתחום וכמו שזה נראה, בשנים הקרובות השוק החשמלי המקומי יתרחב בצורה משמעותית.

חוץ מרכבים חשמליים, היתה השנה גם התקדמות בכל מה שנוגע לתשתיות הטעינה לרכבים ברחבי העולם. הכוונה היא לעמדות טעינה שבהן יש שקעים ייעודיים שאליהם מחברים כבל מהרכב על מנת שהרכב ייטען. עמדות הטעינה הללו מחליפות למעשה את תחנות הדלק המסורתיות, אינן מזהמות את הקרקע, לא דורשות מקום נרחב ולכן ניתן למקם אותן בחניונים, מרכזי קניות, חנויות נוחות וברחובות העיר.

הדגש בעמדות הטעינה החדשות הוא מהירות הטעינה כדי שרכב שמגיע לעמדה יוכל להיות טעון חשמלית בתוך כמה דקות ולהמשיך בנסיעה בלי לחכות זמן רב. בכל העולם ישנה פרישה רחבה של עמדות טעינה חשמליות וממשיכים להקים עוד ועוד מהן. הנתונים מראים שבכל מקום שבו ישנן תשתיות טעינה, שם רכשו והשתמשו ביותר רכבים חשמליים. גם אצלנו חלה התקדמות יפה כשהשנה הוקמו עמדות טעינה נוספות ברחבי הארץ ובהשקעה של משרד האנרגיה.

ואם כל זה לא הספיק, אז את השנה החדשה אנחנו מתחילים עם חדשות טובות על כך שחברת טסלה מגיעה לארץ, אחרי עיכובים של כשנה. מדובר ביצרנית רכב חשמלי גדולה שהרכבים שהיא מוכרת הפכו לפופולריים ביותר בכל העולם והכניסה שלה לשוק החשמלי בארץ רק תגביר את כמות הרכבים החשמליים. בנוסף, יוקמו עוד עמדות טעינה כדי שהנהגים בארץ יוכלו ליהנות מתשתיות טעינה נרחבות ממש כמו בשאר העולם.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה