"גם היום אני קם עם אותה תשוקה להפוך את אשקלון לעיר המובילה בישראל"

$(function(){setImageBanner('a36a3c63-d117-453f-b9ac-1b4acd1d6d0f','/dyncontent/2023/9/10/6877a336-4605-4016-82f1-943260c5b5b3.jpg',14890,'קראנצו 525-110',525,78,false,46615,'Image','');})

לאחר שבע שנים בתפקיד ראש עיריית אשקלון, תומר גלאם, מציג את עיקרי העשייה שלו ומבקש מתושבי העיר שייתנו בו את אמונם פעם נוספת. בריאיון מקיף לאתר "אשקלונים" הוא מתייחס למועמדים שמולו, לבעיית המיגון בשכונות הוותיקות ומבטיח כי עדיין לא נאמרה המילה האחרונה בנושא הטבות המס המיוחלות: "תושבי העיר יקבלו את מה שמגיע להם, בזכות ולא בחסד. הם ראויים לזה והם יקבלו את זה"

בחודש אפריל 2017 התיישב תומר גלאם לראשונה על כסא ראש העיר אשקלון ומאז עבר יחד עם העיר כברת דרך מכובדת של אתגרים והזדמנויות. למרות שלושת המועמדים מולו, ברחוב הפוליטי בעיר נשמעים קולות הסבורים כי הוא צפוי להיבחר לקדנציה נוספת ללא קשיים מיוחדים, אולם גלאם עצמו הודף את השיחות האלו ולא מתבשם מהן. במטה הבחירות שלו מציינים כי הוא ממשיך לעבוד קשה ימים כלילות גם כאשר הוא נאלץ לנהל קמפיין בחירות תחת אש בעיצומה של אחת המלחמות הקשות ביותר שידעה המדינה מאז היווסדה. בריאיון מקיף לאתר "אשקלונים" הוא מפרט את ההישגים שלו בשנות כהונתו ומבטיח כי הם רק יתעצמו לאחר שייבחר לקדנציה נוספת: "אשקלון של היום היא לא אשקלון של לפני חמש שנים. אשקלון של היום היא סיפור הצלחה. מהרגע הראשון שנכנסתי לתפקיד התחלתי לעבוד למען התושבים, למען העיר, והיום אפשר לראות את המהפכה שעשינו בעיר בכל תחום ותחום שקשור ישירות לאיכות חיי התושבים".

כיצד אתה מסכם את הקדנציה החולפת? באלו יעדים הצלחת לעמוד ובאלו אתה מרגיש שעדיין נדרש שיפור?

"בתחום החינוך קטפנו את פרס החינוך הארצי ושברנו שיאים של מצוינות, גם הישגית וגם ערכית. בזכות השקעה בלתי מתפשרת בתחום, בתוכניות פדגוגיות, בלימודי אנגלית מגני החובה, בתכנים פורצי דרך, חדשניים ויצירתיים, בשיקום וחידוש מבני חינוך, הצלחנו להגיע ל-93.8 אחוזי זכאות לבגרות ו-86 אחוז זכאות לבגרות, הנתון הגבוה ביותר בישראל. רק לצורך ההשוואה, הממוצע הארצי עומד על 24%. הדבר אומר שתלמידי אשקלון מצטיינים גם בהישגים וגם בערכים, בתרומה שלהם לקהילה ובמעורבות החברתית שלהם. לצד זה וכדי להקל על ההורים באשקלון, הפחתנו את מחירי הצהרונים לסכום של 275 שקלים בלבד, סכום חסר תקדים. הקמנו מתחם יום הולדת עירוני ראשון מסוגו בו ילדי העיר יכולים ליהנות מחגיגה במתחם צבעוני ומדהים ללא תשלום. עשינו מהפכה בשכונות הוותיקות וחידשנו רחובות שלמים ושכונות שלמות שלא נגעו בהם במשך עשורים כמו שמשון, נווה דקלים, נאות אשקלון, גבעת ציון ורמת אשכול. גם בזמן שאנחנו מדברים, יש עבודות בכל רחבי העיר. המטרה שלנו הייתה ועודנה – להגיע לכל שכונה ושכונה בעיר ולשפר שם לאין ערוך את סביבת המגורים. זה מה שעשינו בחמש השנים האחרונות וזה מה שנמשיך לעשות בקדנציה הבאה וביתר שאת. גם בתחום המענה לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים, הקרובה ללבי מאוד, עשינו מהפכה של ממש. הקמנו את המרכז הרב תכליתי הראשון מסוגו בעיר וחידשנו מהיסוד את מרכז יום תמר לבוגרות ובוגרים עם צרכים מיוחדים, שיפצנו את בתי הספר מעיין שרה ומוריה והתאמנו אותם לתלמידות ותלמידים עם צרכים מיוחדים כדי שיוכלו לשהות בהם בבטחה ובצורה הראויה להם. בתחום התעסוקה, אנחנו מייצרים אלפי מקומות עבודה חדשים ומתקדמים לתושבי אשקלון על ידי הקמת פארק ההיי-טק, שיהיה הגדול בישראל וישים את אשקלון על מפת הערים המקדמות יזמות וחדשנות טכנולוגית. בקרוב ממש ייצאו המכרזים לשיווק הפארק וכבר כעת יש חברות מהמובילות בתחום שרוצות להגיע לעיר, כי הן מאמינות, כמונו, בהון האנושי שלה, בהתפתחות שלה, בעתיד שלה. תוך כדי המלחמה הצלחנו להאריך את הכרזת הממשלה ההיסטורית המגדירה את אזורי התעשייה של העיר כאזורי עדיפות לאומית לתעשייה, תעסוקה ומסחר מה שיעניק לאותן חברות הטבות מס ייעודיות והקלות משמעותיות".

מה בנוגע לתחום התחבורה? איך אתה רואה את ההתפתחות שלו בשנות כהונתך?

"גם בתחום התחבורה הצלחנו להגשים פרויקט שדובר עליו במשך עשרות שנים והוא התחנה המרכזית החדשה והעבודות עליה נמצאות בעיצומן. בעוד כשנתיים יוכלו תושבי העיר ליהנות מתחנה שתכבד אותם, תחנה ממוגנת וממוזגת, עם אולם נוסעים נגיש, מתקדם וחדשני ועמדות טעינה לאוטובוסים חשמליים. לצד זה, כבר בקרוב נשיק את מסוף רמז החדש בשכונת מגדל הוותיקה שיספק מענה לאלפי משתמשי התחבורה הציבורית בעיר. בנוסף לכל אלו, אנחנו סוללים כבישים חדשים וגשרים שיחברו בין השכונות הקיימות לחדשות, מכשירים עוד אלפי מקומות חניה חדשים ומתקינים עשרות עמדות טעינה לרכבים חשמליים ברחבי העיר שיעודדו שימוש בתחבורה ירוקה וידידותית לסביבה. אפרופו ירוק, בשנים האחרונות שמנו דגש מיוחד על טיפוח ופיתוח ריאות ירוקות ברחבי העיר כאשר גולת הכותרת בתחום הייתה הקמת אקו-פארק אשקלון, פארק אקולוגי מרהיב ביופיו על שטח של 600 דונם שכולל בתוכו גם את האגם המלאכותי הגדול בישראל. מספר ימים לפני המלחמה השקנו את הפארק בפסטיבל ענק שמשך אליו עשרות אלפי תושבים שנהנו מהופעות של מיטב האמנים. בימים אלו אנחנו מקימים את פארק עיר היין, גם הוא על שטח של 600 דונם וצפוי להיות פארק יפהפייה, עם מתחמי בילוי, פנאי וטבע, אתרים אריכאולוגיים, אמפי להופעות ענק, מתחמי פוד-טראקס, מתקני משחק וכיף לכל המשפחה. לא ויתרנו גם על הפארק הלאומי ועל מה שהוא מסמל עבור התושבות והתושבים והחזרנו אותו לתושבים – כיום, אם אתה תושב אשקלון אתה לא משלם על כניסה לפארק, לא ברכב ולא ברגל. השקענו גם תקציבים ומשאבים רבים בחידוש האמפי ושבילי הגישה בפארק והחזרנו את פסטיבל בריזה האהוב כל כך. עשינו מהפך גם ברצועת החוף ויצרנו טיילת ארוכה, מהנה ויפהפייה לאורך החופים המרהיבים שלנו. עשינו עוד כל כך הרבה דברים ולראייה, הגענו לראשונה בתולדות העיר למקום השביעי במדד איכות החיים של הלמ"ס אבל זוהי רק ההתחלה. גם היום, חמש שנים אחרי, אני קם כל בוקר עם אותה תשוקה ואותה נחישות להמשיך ולהפוך את אשקלון לעיר המובילה, האטרקטיבית והטובה בישראל. עיר שטוב וכיף לחיות בה ולגדל בה משפחה". 

תומר גלאם במתחם עבודות עירוני| צילום: מטה הבחירות תומר גלאם

מהי לדעתך הטעות הגדולה ביותר שלך בחייך הפוליטיים?

"אין אדם שחף מטעויות ועדיין, הגעתי לתפקיד ראש העיר לא בכדי. כנראה שעשיתי מהלכים נכונים. אני גאה במקום שהגעתי אליו, מודה לקב"ה כל יום על הזכות ונאמן לתושבים בכל יום מחדש על שבחרו בי".

כיצד אתה רואה את המפה הפוליטית הנוכחית בעיר?  

"הבחירות הם חגיגה לדמוקרטיה ואני מברך על כך. אני מאמין בתושבי אשקלון שרואים במו עיניהם את המקום אליו הבאנו את העיר וידעו לבחור נכון וחכם כדי לאפשר לי להמשיך ולהנהיג את העיר לעוד חמש שנים של עשייה אדירה. יש לנו עוד הרבה פרויקטים ותוכניות על הפארק בתחום התעסוקה, התחבורה, הרווחה ועוד אבל בעיקר אני לא אנוח ולא אעצור עד שתושבי העיר יקבלו את מה שמגיע להם בזכות ולא בחסד – הטבות במס. הם ראויים לזה והם יקבלו את זה".

מה תענה לאלו הטוענים שאתה אמור לנצח "בהליכה" בין היתר משום שאיתמר שמעוני מחוץ למגרש הפוליטי?

"אני לא מתייחס לשום דבר כמובן מאליו ופועל לילות כימים כדי לזכות באמון של התושבים מחדש ולחמש שנים נוספות. למרות שהעשייה שלנו מדברת בעד עצמה, למרות שאי אפשר להתעלם מהמקום שהעיר נמצאת בו, למרות התמיכה האדירה והמילים החמות שאני מקבל, אני לא נח לרגע ועובד קשה כדי לקבל את התמיכה של התושבים גם הפעם".

כיצד בכוונתך לפתור את בעיית המיגון שמטרידה רבים מתושבי השכונות הוותיקות בעיר על רקע האיום הביטחוני ההולך ומתעצם?

"בעיית המיגון באשקלון זה מחדל של כל ממשלות ישראל לדורותיהם. בזמן המלחמה המדינה הוציאה מאות מיליוני שקלים על מענקי פינוי-פיצוי – מאות מיליוני שקלים שהיו יכולים להיות מושקעים בפתרון של שליש מבעיית המיגון בעיר. אז למרות שזאת אחריות של מדינת ישראל, לא קפאנו על השמרים. לפני שמונה חודשים העברנו החלטת ממשלה בסכום חסר תקדים של 650 מיליון שקלים שתאפשר כדאיות כלכלית ליזמים בתחום ההתחדשות העירונית. הם יבצעו את הפרויקטים בשכונות הוותיקות ובתמורה יקבלו קרקע משלימה באזור אחר בעיר. זה אמנם ייקח זמן אבל זה מה שיעניק לתושבים סביבת מגורים חדשה והכי חשוב – ממוגנת. בנוסף, אנחנו נותנים מענה לנושא המיגון במוסדות החינוך על מנת להגביר את תחושת הביטחון של תלמידות ותלמידי העיר. ביחד עם פיקוד העורף פיזרנו עשרות מיגוניות בקרבת בתי ספר ובתחנות המתנה להסעות תלמידים. במקביל, אנחנו מקדמים הצבה של עשרות מרחבים מוגנים בבתי הספר עצמם".

תומר גלאם|צילום: מטה הבחירות תומר גלאם

מה דעתך על העובדה שתושבי העיר עדיין לא נהנים מהטבות מס? האם אתה סבור שעשית ככל שניתן על מנת להוביל לכך?

"כפי שאמרתי, לתושבי אשקלון מגיע הטבות במס והם גם יקבלו אותן. עד היום, כל מה שהבטחתי, קיימתי וגם כאן. יש מהלכים שאני מבצע מול הגורמים הרלוונטיים שלא את כולם אני יכול לחשוף בשלב הזה, אבל אנחנו בשלבים מתקדמים כדי שתושבי אשקלון יקבלו את מה שמגיע להם ואני לא בוחל בשום אמצעי כדי ליישם את זה".

כיצד אתה רואה את אשקלון בשנת 2030 מבחינת כמות תושבים ושירותים הניתנים לתושבות ותושבי העיר?

"אשקלון תמשיך לשגשג, לפרוח ולצמוח ולהוות בית לתושבות ותושבים מכל הקהילות וכל המגזרים שחיים בה בכבוד, בסובלנות ובאחדות כמודל לערים כולן. אשקלון תהיה מטרופולין של ידע, חדשנות פורצת דרך ונגישות תחבורתית קלה, מהירה ונוחה. כבר כיום אשקלון היא מהערים המבוקשות בישראל למגורים. משפחות וזוגות צעירים בוחרים לעבור לעיר ולקבוע כאן את מקום מגוריהם כי גם הם עדים להתפתחות המטאורית שלה. בעוד מספר שנים אשקלון תמשיך להוביל מערכת חינוך מצטיינת במוסדות חינוך חדשניים ומתקדמים שיאפשרו, כמו היום, קרקע פורייה לחשיבה יצירתית ופורצת דרך כבר מהגיל הרך שתלווה אותם כל הדרך עד למקום העבודה שלהם בפארק ההיי-טק בעיר. בשנים הקרובות נקים את המשכן לאמנויות הבמה שיהיה בית ללהקות מחול מקומיות לצד הפקות מקור והצגות מהשורה הראשונה, נקים את בית הנבחרות שיהוו מרכז למצוינות אזורי בכדורגל ובספורט, נמשיך לפתח ולטפח את רצועת החוף היפהפייה שלנו והארוכה בישראל, נפתח את תחום התיירות באשקלון על ידי יצירה של כדאיות כלכלית ליזמים בתחום המלונאות, אחד מהם מתחיל ממש בקרוב בטיילת בר כוכבא, נקים את אכסניית אנ"א בסמוך לפארק הגולף שגם הוא קורם עור וגידים, נקים את המרכז לתפוצות ישראל ואת המרכז לתרבות ופנאי לגיל השלישי, נקים שתי תחנות רכבת חדשות בעיר היין ובשכונת אגמים, נמשיך לתת שירות אישי, זמין ונגיש לכל תושבת ותושב ובעיקר - נמשיך להיות שם עבור התושבים, הוותיקים והחדשים כאחד, ולמלא אחר כל הצרכים שלהם".

האם אתה חושב שהעירייה בראשותך פועלת ככל יכולתה על מנת לסייע להצלחתם יזמים ובעלי עסקים מקומיים?

"בשנים האחרונות קידמנו שורה של יוזמות ופעולות כדי להקל על העסקים באשקלון באופן ישיר אבל אני רוצה להתחיל דווקא מהתקופה האחרונה. מיד עם תחילת מלחמת חרבות ברזל נלחמתי והצלחתי להביא להכרזה על אשקלון כיישוב ספר, זו הייתה בשורה של ממש, שהעניקה לעסקים בעיר פיצוי מלא בגין נזקי המלחמה, עקיפים או ישירים, החזר מלא עבור תשלומי שכר לעובדים, ארנונה ועוד. בנוסף, לאורך שנים הפחתנו בעשרות אחוזים את הארנונה למשרדים בעיר, יצרנו תעריפים מופחתים למשרדים בעיר היין, במשך שנתיים לא גבינו מעסקים בתחומי המשרדים והמסחר את התעריף האוטומטי של משרד הפנים, יצרנו תעריף מופחת לפארק ההיי-טק ואל תשכח שבאשקלון יש פטור מאגרות רבות שיש בערים אחרות כמו אגרת שמירה, אגרת שימור רחובות ועוד. בנוסף וכדי לחזק את העסקים המקומיים אנחנו פועלים לעידוד הצריכה המקומית על ידי קמפיינים להעלאת המודעות לנושא בכל רחבי העיר, הפקת מאות סרטונים של בעלי עסקים מקומיים ופרסומם ברשתות החברתיות של העירייה. בנוסף, כדי למשוך קונים ומבקרים למרכזים מסחריים שדרגנו וחידשנו מרחבים ציבוריים בסמוך אליהם כמו מרכז יוספטל בשכונת שמשון, טיילת צפניה במרכז אפרידר ומתחם החאן במדרחוב העירוני. עיריית אשקלון בראשותי תמשיך לפעול על מנת לחזק את העסקים המקומיים מתוך אמונה אמיתית בחשיבותם כמנוע צמיחה ושגשוג כלכלי וחברתי בעיר אשקלון". 

תומר גלאם|צילום: מטה הבחירות תומר גלאם

מה לגבי תחום התעסוקה – אילו פעולות אתם עושים כדי להביא תעסוקה מתקדמת לתושבי העיר?

"בקדנציה הנוכחית עשינו מהלכים משמעותיים לקידום ופיתוח תחום התעסוקה בעיר וזו רק ההתחלה. למרות שמדובר באתגר שאת התוצאות שלו לא רואים מיד הקדשתי לנושא תשומת לב מיוחדת ובימים אלו ממש התחלנו בשיווק בנייני משרדים בפארק ההיי-טק ובתוך זמן קצר נוכל להכריז על אחת החברות המובילות במשק שתנהל את המתחם ותייצר אלפי מקומות עבודה מתקדמים לתושבי העיר. במקביל, שיווקנו את אזור התעשייה הטכנולוגי בעיר היין אליו ניגשו 52 חברות שמאמינות בעיר, בעתיד שלה ובהון האנושי שלה, שבעה מהן, בתחום ההנדסה, האלקטרוניקה והרובוטיקה, ייפתחו בתוך כשנה את המפעלים שלהם בעיר ויספקו יותר מ-1,000 מקומות עבודה חדשים ואיכותיים בשכר גבוה. כבר היום, פועלות בעיר חברות הייטק מקומיות כמו אלספורט ורילטק שהולכות וגדלות ואנחנו מסייעים להן לצמוח ביחד עם העיר. אגב, כל החברות, הקיימות והחדשות, נהנות מהטבות מס ומענקים במסגרות אזור פיתוח א' שדאגתי לאשר בממשלה למשך חמש שנים".

לסיום, ספר פרט מעניין עליך שתושבי העיר (עדיין) לא יודעים

"שגם אחרי חמש שנים אני הולך לישון נורא מאוחר וקם נורא מוקדם כדי לעבוד למען התושבים. למעשה, מהיום הראשון שנכנסתי לתפקיד לא עצרתי לרגע וגם אשקלון, כפי שניתן לראות, לא עוצרת לרגע. אני רוצה בהזדמנות זו להודות לאשתי היקרה, טלי שתומכת בי ומאפשרת לי לעבוד מסביב לשעון. כדי שנמשיך בתנופת העשייה האדירה שלנו אני קורא לתושבי אשקלון לצאת ולהצביע בשני פתקים, פתק צהוב תומר גלאם לראשות ופתק לבן עם האותיות כן למועצה. מועצה רחבה תאפשר לי לקדם ביתר קלות את תוכניות העבודה שמונחות לפנינו ואת החזון שלנו לעיר. תזכרו, ביום שלישי 27.2. יוצאים, מצביעים בשני פתקים ומנצחים".


$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('40c6cfed-d40e-4453-a34f-73b20d5a09ab','/dyncontent/2024/4/14/9ac4a702-5299-4632-9087-af711dcb1bd1.jpg',17419,'מכללת 525-80',525,78,true,46617,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('40c6cfed-d40e-4453-a34f-73b20d5a09ab','/dyncontent/2023/9/10/6877a336-4605-4016-82f1-943260c5b5b3.jpg',14890,'קראנצו 525-110',525,78,true,46617,'Image','');},15]]);}) אשקלונים - המקומון היומי של אשקלון באינטרנט
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה