פורסמו מסקנות ועדת הבדיקה לתאגיד מי אשקלון
05.01.23 / 16:59
יממה לאחר דרישת האופוזיציה מתפרסמות מסקנות ועדת הבדיקה לטענות תושבים באשקלון על מדידת צריכת מים חריגה. ראש העירייה, תומר גלאם, הנחה להמשיך את הבדיקות ובמקביל להאיץ התקנת מדי מים חכמים לקריאה מרחוק המאפשרים מעקב עצמי של הצרכנים על צריכת המים
ועדת הבדיקה שמונתה לבדוק טענות של צרכנים באשקלון על מדידת צריכה חריגה של מדי המים והטיפול בהן, סיימה את עבודתה ומסרה את מסקנותיה. מהמסקנות עולה כי אחוז שולי ביותר של מדים נמצאו לא תקינים בבדיקות מעבדה.
כזכור, ראש העירייה, תומר גלאם, הנחה למנות ועדת בדיקה לתפקוד התאגיד בכל הנוגע לטענות של צרכנים על ליקויים במדידת צריכת המים הביתית. הצרכנים טענו כי הם נדרשים לתשלום חשבונות מים גבוהים יחסית לצריכה, והנושא הונח לפתחה של ועדת הבדיקה. לצורך קיום הבדיקה נשכרו שירותיה של חברה חיצונית לה ניסיון רב בעבודת ביקורת בכלל ובתאגידי מים בפרט. הוועדה החלה את עבודתה לפני מספר חודשים ובמהלכם ערכה דו"ח ביקורת פנימית בנושא.
יצוין כי בישיבת המועצה שהתקיימה השבוע ביקש יו"ר האופוזיציה, חבר המועצה איתי סהר מגלאם לפרסם בהקדם את תוצאות דוח הבדיקה לציבור. גלאם התחייב כי דוח הבדיקה יפורסם בהקדם ואכן יממה לאחר מכן פרסמה העירייה את התוצאות.
הביקורת נערכה במהלך חודש דצמבר 2021. התקופה שנבדקה במסגרת הדו"ח הינה שנת 2021 עד מועד הביקורת. מטרת הביקורת הייתה לבחון קיומם של תהליכי בקרה סדורים ונאותים ביחס למדי המים בהם עושה התאגיד שימוש וכן טיפול בתלונות בנושא מדי המים שבשימושו.
לצורך הביקורת קיימו חברי הוועדה שיחות עם בעלי תפקידים בתאגיד ליישום הכללים וההוראות, כמו-כן נסקרו מסמכים שונים ונערכו בדיקות מדגמיות.
הביקורת התמקדה בנושאים הבאים: בקרת טיב הליך הרכש של מדי המים, בדיקת מועדי החלפות מדים, מנגנון מעקב צריכות חריגות ושליחת התראות, הטיפול בתלונות צרכנים על מדי מים כולל תוצאות בדיקות מעבדה, הטיפול במדים משומשים. הוועדה ערכה בדיקות של מדי מים שהועברו לבוררות עקב טענות צרכנים על מדידה לקויה. מהבדיקה שנערכה עולה כי התאגיד, באמצעות עובדיו, מקיים מנגנוני בקרה סדורים ונאותים בהתאם לנדרש באמות המידה וכללי המים החלים עליו בקשר עם רכישת והתקנת מדי מים וכן מענה לציבור התושבים.
הוועדה מצאה כי מתוך כ-50,000 מדי מים 3/4 צול המותקנים בתאגיד, נדרשו 73 מדי מים לבדיקת בוררות במעבדה, מתוכם 16 בלבד נמצאו לא תקינים. הוועדה בדקה גם מדי מים מסוג אוקטב 3 צול ש-768 מהם מותקנים בתאגיד. במקרה זה 10 מדי אוקטב נשלחו לבדיקת בוררות ורק אחד מתוכם נמצא לא תקין.
הוועדה ציינה כי התאגיד מצידו מקיים את הליך הטיפול בבירור בצורה נאותה בהתאם לאמות המידה, וכן מקיים בדיקות תקינות דיוק מדגמיות בגין כל רכישה של מדי מים. "תוצאות הבירורים המצביעים על אי תקינות כמעט כולם במדי 3/4" מעידים מחד על התנהלות שקופה של התאגיד מול צרכניו. מאידך, מומלץ לתאגיד לברר ולהשוות את מקרי המדים הלא תקינים למצוי בתאגידים אחרים, כאלו הרוכשים מאותן חברות וכאלו הרוכשים מחברות אחרות, כדי להשיג סבירות ובמידת הצורך לקבל החלטות בנושא", ציינה הוועדה.
במענה לכך השיבו בתאגיד לוועדה לאורך כל השנה ובאופן שוטף מתבצע הליך בקרה ובקשת הסברים מהמעבדה לגבי המקרים בהם מד המים נמצא לא תקין וכי התאגיד אינו מגיב "בסלחנות" למקרים לא תקינים. בהתאם להמלצה, התחייבו בתאגיד לפעול להשוואת נתוני המדים הלא תקינים בתאגידים נוספים הפועלים מול אותה המעבדה.
בנושא אחר - הוועדה דגמה גם 11 מקרים בהם לקוחות פנו לבירור מול התאגיד. מהבדיקה עלה כי ב-4 מקרים הודעת התאגיד בכתב לא עמדה בדרישה למתן מענה כתוב לצרכן תוך 14 ימי עסקים. הוועדה המליצה על מתן מענה לצרכן בתוך פרק הזמן הקבוע באמות המידה. בתאגיד השיבו לנושא זה כי המקרים שנדגמו אינם מהווים מקרים קלאסיים של בירור חשבון. הפניות לבדיקת החיוב הוגשו במרבית המקרים בחלוף 30 יום ממועד האחרון שנקבל לתשלום החשבון המדובר. אי לכך לא מדובר כלל במקרים של בירור חשבון אלא במקרים בהם לבקשת לקוח או משיקול דעת התאגיד מד המים נשלח לבדיקת בוררות ולכן המענה ללקוח ניתן במסגרת הליך בוררות מד מים ולא הליך של בירור חיוב חריג. הנהלת התאגיד הודיעה כי בכפוף לאישור הדירקטוריון תאמץ את מסקנות הוועדה ותפעל לתיקון הליקויים במקום בהם הדבר נדרש.
בתוך כך, הנחה ראש העירייה את מנכ"ל התאגיד, להאיץ את תהליך התקנת מדי המים החכמים לקריאה מרחוק, מדים שיאפשרו לצרכנים מעקב עצמי אחר צריכת המים ויתריעו בזמן אמת על חריגות.
ראש העירייה, תומר גלאם: ״הוועדה אמנם סיימה את בדיקותיה אבל אנחנו נמשיך באופן יזום ושוטף לבדוק ולבחון את פעילותם של מדי המים ובמקביל, לשפר באופן מתמיד את המענה השירותי לתושבים לתאגיד, בכל נושא. אנחנו לא מסתפקים בזה וכבר מתחילים בתהליך התקנת מדי מים חכמים שיאפשרו בקרה מרחוק ומעקב עצמי לתושבים, ובנוסף, יתריעו על חריגות בזמן אמת״.
שי חזוט, מנכ"ל תאגיד מי אשקלון, הודה לחברי הוועדה על העבודה המקצועית והיסודית שביצעו: "אני שמח על הבדיקה. כל תלונה המתקבלת בתאגיד נבדקת בצורה יסודית ומקצועית, מדי המים השנויים במחלוקת נשלחים לבדיקת מעבדה בלתי תלויה ואנו פועלים בהתאם לממצאים. כמובן שבמקום בו נדרש לתקן ולשפר ליקויים מינוריים שנמצאו, נעשה זאת כפי שנדרש. נמשיך להעניק לצרכנים שירות איכותי וטוב ונפעל לשפר כל העת את חוויית השירות לצרכנים".