האם הרכבים באשקלון בטיחותיים?
20.07.16 / 17:07
על פי נתוני עמותת אור ירוק, בשנת 2015 נעו על כבישי מדינת ישראל כמעט שני מיליון כלי רכב פרטיים, תוספת של כ-100 אלף רכבים יותר לעומת שנת 2014.
עוד נבדק היכן נמצאים הרכבים הישנים ביותר ולפיכך גם המסוכנים ביותר. מה קורה על הכביש באשקלון
מערכת אשקלונים | צילום: אילוסטרציה, אור ירוק
בשנים האחרונות, הנהגים בישראל לוקחים כמובן מאליו את טכנולוגיות הבטיחות שמצויות ברכבים החדשים שלהם: חיישני ומצלמות הרוורס שמונעים פגיעה בילדים בעת נסיעה לאחור, מערכות שמתריעות על אי שמירת מרחק או סטייה מנתיב, צפצוף המזכיר לחגור חגורות בטיחות ועוד. למרות שנראה כאילו מערכות אלו תמיד היו פה, ישנם כחצי מיליון רכבים ישנים בישראל, שככל הנראה לא מותקנים בהם אביזרי בטיחות אלו, שיכולים להציל את חייהם ואת חיי משתמשי הדרך האחרים בסביבתם.
על פי נתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נכון לשנת 2015 ישנם בישראל כחצי מליון כלי רכב (480,208), בני יותר מעשר שנים. הגיל הממוצע של כלי הרכב הרשומים בערים בישראל בשנת 2015 הוא 6.6, מעט צעיר יותר לעומת גיל כלי הרכב הממוצע בשנת 2014, שעמד על 6.6 שנים.
עוד עולה מהנתונים, כי בשנת 2015 נעו על כבישי מדינת ישראל 1,886,521 כלי רכב פרטיים בערים, תוספת של כ-100 אלף רכבים יותר לעומת 1,793,965 הרכבים שנעו בכבישים בשנת 2014. מדובר על עלייה גבוהה בצורה יוצאת דופן במספר הרכבים בכבישים: עלייה של פי 3 לעומת שנת 2012 במהלכה נוספו לכבישים כ- 28 אלף רכבים בלבד.
ביישוב הערבי קלנסווה היו הרכבים הישנים ביותר בישראל בגיל ממוצע של 10.8 שנים. מהבדיקה עולה כי באשקלון ישנם 35,900 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 7.2 שנים. מתוכם 2,683 נקנו ב-2015. יחסית לערים אחרות בארץ, לא מדובר ברכבים ישנים מאוד אך גם לא החדשים ביותר. ניתן לקבוע על פי הנתונים כי אשקלון נמצאת באמצע ובאופן יחסי הרכבים בעיר תיקניים.
שמואל אבואב, מנכ"ל אור ירוק: "כלי רכב ישנים מסכנים את הנהג ואת שאר משתמשי הדרך והם מעורבים ביותר תאונות דרכים קטלניות משאר חלקם היחסי במצבת כלי הרכב. על המדינה לעודד את תכנית הגריטה, שמורידה כלי רכב ישנים ולא בטיחותיים מהכביש, בכדי להביא להקטנת מספר הנפגעים בתאונות דרכים".