יימצא פתרון לפקקים?
17.11.16 / 11:28
ראש העיר, איתמר שמעוני, פנה במכתב לשרי השיכון והבינוי, האוצר והתחבורה והתנה את בניית יחידות הדיור במסגרת 'הסכם הגג' בקידום סלילת כביש יציאה צפונית חדש מאשקלון, זאת לצד סלילת כבישים נוספים ברחבי העיר שעשויים להקל באופן משמעותי על בעיית עומסי התנועה ברחבי העיר
מערכת אשקלונים | צילום: תומר שונם הלוי, פקקים באשקלון
ראש העיר, איתמר שמעוני, שיגר אתמול (רביעי), מכתב לשר התחבורה, ישראל כץ, שר השיכון והבינוי, יואב גלנט ושר האוצר, משה כחלון והתריע בפניהם על מצב תשתיות התחבורה והתנועה הקיימות בעיר ועל ההשלכות העתידיות של המצב עם אכלוס השכונות החדשות שייבנו במסגרת הסכם הגג שנחתם בעיר בשנה שעברה.
המכתב נשלח לשרים על רקע שתי החלטות שהתקבלו בשבוע שעבר ושנוגעות להמשך פיתוחה של העיר אשקלון בשנים הבאות. הבשורה הראשונה הייתה שהעיר אשקלון תקבל לידיה 800 דונמים המוחזקים כיום על ידי המועצה האזורית חוף אשקלון, האוניברסיטה העברית, חברת 'פרי אור' וחוכרים נוספים, על מנת שתוכל לקדם תוכניות לבניית 11.4 אלף דירות על השטחים הללו. במקביל, אישרה הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור, בהליך מזורז את תוכנית המגורים באשקלון הכוללת כ-5,000 יחידות דיור בדרום-מזרח העיר. תוכנית הכוללת גם שטחים פתוחים ומבני ציבור, לצד 300 יחידות לדיור מוגן.
לדברי ראש העיר, הפרייקטים הללו יקודמו לצד קידום שורה ארוכה של תוכניות שאושרו במסגרת 'הסכם הגג', בהן בנייה של למעלה מ-30 אלף יחידות דיור חדשות ב-9 שכונות חדשות שיוקמו ברחבי העיר בתוך עשור - דבר שיהפוך את אשקלון לאחת הערים המשמעותיות, הגדולות והמבוקשות בישראל וליעד מגורים מועדף על עשרות אלפי משפחות, מכל רחבי הארץ.
"יחד עם זאת, אליה וקוץ בה. בעוד שהתוכניות הצופות פני עתיד מתקדמות בקצב מואץ, הרי שבכל הנוגע לפיתוח תשתיות תחבורה, העיר הולכת לאחור", הסביר ראש העיר במכתב. על פי הנתונים, אוכלוסיית אשקלון גדלה בקצה מואץ ביותר בשנים האחרונות, רק בשנתיים האחרונות גדלה אוכלוסיית העיר בעוד 20 אלף נפש ופירושו של דבר שיש עוד עשרות אלפי כלי רכב הנעים בכבישי העיר, בתשתיות שאינן מותאמות לשאת היקף כה משמעותי של כלי רכב. "התוצאה די ברורה: מידי בוקר משתרכים בכבישי העיר עשרות אלפי נהגים, התקועים בפקקי ענק, בעיקר מהשכונות הצפוניות בכיוון היציאה מהעיר.
"הדרך היחידה לחלץ את פקקי התנועה ולהקל משמעותית על עומסי התנועה היא בסלילת כביש יציאה צפונית חדש מאשקלון, זאת לצד סלילת כבישים נוספים ברחבי העיר שעשויים אף הם להקל באופן משמעותי על הבעיה. אלא שהנושאים הללו אינם מתקדמים באותו קצב בו מאושרות תוכניות הבנייה לעתיד, ובמקום לצמצם פערים של עשרות שנים בתשתיות תחבורה, אני חושש שאנו פועלים כיום להגדיל את הפערים הללו ולמעשה להוביל למציאות שבה התנועה בעיר, בעיקר בשעות העומס, תהפוך למשימה בלתי אפשרית. אני מרים כעת את הדגל האדום בנושא זה על מנת להבהיר כי לא אאפשר לקדם שום תוכנית נוספת לבניית יח"ד נוספות, עד שלא יינתן פתרון יסודי לבעיות התחבורה בעיר", נכתב במכתב.
כיום, ישנה תוכנית מאושרת לסלילת כביש היציאה הצפונית מהעיר, וכן אישור כל הגורמים הרלוונטיים להקמת מחלף חדש, וכן לסלילת כבישים נוספים בעיר. אך כל עוד התוכניות הללו תקועות, מצב התנועה בעיר יחריף, ולדברי ראש העיר, הוא לא מוכן להשלים עם מציאות שכזו. תושבי אשקלון לא צריכים לשלם מחיר על התפתחות עתידית של העיר אלא ליהנות מכך. כרגע, לצערי, זה לא המצב".
ראש העיר הוסיף כי הוא מודה לשרים על פעילותם עד כה וחתם את המכתב בפנייה לתת עדיפות עליונה לקידום פרוייקטים בתחום התחבורה בעיר, ורק לאחר שאלה יקודמו, לאשר תוכניות עתידיות לפיתוח העיר. "אני מודה לשר השיכון, על התקציבים שהוקצו לטובת השכונות הוותיקות בעיר, לשר האוצר על קידום הסכם הגג ולשר התחבורה, שעושה כל שביכולתו כדי לקדם ולפתור את בעיות התחבורה בעיר, תקצוב המחלף והקמת המתחם לתחזוקת קרונות. אשמח אם תנחו את הגורמים הרלוונטיים במשרדכם לקדם בזמן הקרוב פגישה בנושא, על מנת לבחון כיצד ניתן לזרז את תקצוב וביצוע כל תוכניות התחבורה בעיר העומדות כיום על הפרק, ולהציב אותן בסדר עדיפות עליון", כתב.