חווית תאונת דרכים? מה חשוב לעשות ומה לא
29.11.17 / 11:29
חווית תאונת דרכים? מה חשוב לעשות ומה לא
כמעט כל נהג בישראל מכיר, או יכיר לצערו ככל הנראה, את הרגע הזה: הרעש של התנגשות מכונות הפח, הטלטלה שעוברת בגוף, תחושת האשמה, הכעס או שתיהן גם יחד, החיפוש אחר המסמכים המלווה בתחושות לחץ וחוסר האונים לא נעימות והשאלה המרחפת מעל - מה עושים עכשיו?
זירת תאונות הדרכים נחלקת לרוב לשתי קטגוריות מרכזיות חשובות - האם מדובר בתאונה עם נפגעים או בתאונה שהסבה נזק לרכוש בלבד. מטבע הדברים תאונות הכוללות נזקי גוף מורכבות יותר, מחייבות התערבות רפואית ובמעמד תאונה עם נפגעים גם נדרשת נוכחות משטרתית בזירת האירוע, אך לפני שגורמים אלו מגיעים לשטח, מה עליכם לעשות באופן הראשוני והמידי?
- לא לשנות את זירת האירוע - בתאונות עם נפגעים אין להזיז את הרכב, לאסוף שברים או ציוד שנפל מן הרכבים או לבצע כל שינוי שעשוי להשפיע על חקירת האירוע. במידה ושינוי כזה נדרש לצורך הגשת עזרה רפואית ניתן לבצע אותו ולעדכן את הקצין האחראי בשטח כשזה יגיע.
- להזעיק עזרה - עם קרות התאונה וברגע שנוכחתם לדעת כי מדובר בתאונה עם נפגעים, בין אם מדובר בכם או בנפגעים ברכב אחר ו/או הולכי רגל, יש ליצור קשר עם מד"א והמשטרה ולהזעיק עזרה. מי שיכול להגיש עזרה ראשונה לפצועים עד להגעת כוחות מד"א מחויב לעשות כן.
- פינוי לבית החולים - גם במידה ונראה כי מדובר בפציעה קלה או שטחית חשוב מאוד להגיע ולקבל טיפול בבית החולים, הן לצרכי תיעוד בעבור התחשבנות עתידית עם חברת הביטוח והן כדי למנוע התפתחות כאב או נזק עתידי שעשויים להידחות על ידי חברת הביטוח ככל שהדיווח אודותיהם ירחק ממועד התאונה.
פעולות נוספות שיש לבצע בלי קשר לאופי התאונה וגם במידה ומדובר עם נזק לרכוש בלבד:
- הזדהות ושקיפות - יש להציג תעודה מזהה ורישיונות רכב בפני כל אדם שהיה מעורב בתאונה ומבקש לעשות כן, מי מטעמו או שוטרים שהגיעו למקום.
- הימנעות מהודאה בכתב - גם במידה ואתם משוכנעים שהתאונה נגרמה באשמתכם וחשים רגשות אשם ותסכול, אין לחתום על כל מסמך וככלל גם לא להודות באשמה בפני הצד שמנגד. לעתים בקרות המקרה נקודת המבט שלכם לא תספק את התמונה כולה והודאה ברגע של לחץ עשויה לשמש לרעתכם בהמשך בחקירת משטרה או מול חברת הביטוח. החליפו פרטים בצורה מסודרת והניחו לאנשי מקצוע להכריע בשאלת האחריות לתאונה.
- אל תיכנסו לעימות - למרות זאת, אין משמעות הדבר כי יש להתעמת ולהתווכח עם המעורבים האחרים בתאונה. זכרו כי מדובר בסיטואציה לא פשוטה ומלחיצה. דרשו בשלום המעורבים האחרים, הזעיקו עזרה במקרה הצורך והחליפו פרטים.
- הודעה לחברת הביטוח - הקדימו להודיע לחברת הביטוח שלכם על התאונה ותוצאותיה הראשוניות, מצו את זכויותיכם הראשוניות: סיוע במקום האירוע, רכב חלופי וכדומה.
- צילום זירת האירוע - צלמו בפרוטרוט את זירת האירוע, הרכב שלכם והרכבים המעורבים הנוספים. צלמו את הכיוון ממנו הגעתם לצד הכיוון ממנו הגיע הרכב הנוסף. אלה יסייעו בניתוח והבנת המקרה בהמשך וגם ימנעו מכל אחד לגלגל נזקים אחרים קודמים לפתחכם.
- טיפול ברכב - חברת הביטוח שלכם או של הנהג האחר המעורב בתאונה יעדיפו לשלוח אתכם למוסך הסדר מטעמם. על פניו מדובר בהסדר נוח גם עבורכם שכן אינכם נדרשים לשלם את עלות התיקון ולהמתין להחזר. יחד עם זאת, חשוב לזכור כי קיימת מערכת יחסים של הדדיות בין מוסכי ההסדר לחברות הביטוח ומוסכים אלה עשויים לעשות מאמץ להפחית בעלות התיקון הכוללת על חשבונכם. מומלץ להיוועץ עם שמאי או מוסך פרטי שאתם סומכים עליו בנוגע לירידת ערך, הצורך ועלויות התיקון.
- סיוע של עורך דין מומחה - לאחר האירוע, קבלת הטיפול הרפואי וההתאוששות ממנו מומלץ לפנות לעו"ד מומלץ המתמחה בטיפול במקרי תאונות דרכים אשר יוכל להפיק עבורכם פיצוי ראוי ביחס לנסיבות מחברת הביטוח ולהבטיח שתזכו לכל זכויותיכם הן במימוש בטיפול בנזק לרכוש והן בנזקי הגוף.
*המדור הינו מדור צרכני ואין לייחס לנאמר בו תחליף לייעוץ מקצועי. ט.ל.ח