האם נהגים חונים שלא כחוק בחניות נכים באשקלון?
03.12.18 / 08:46
בדיקת עמותת אור ירוק: כיצד מתנהגים הנהגים באשקלון בחניות הנכים וכמה מהם חנו בניגוד לחוק
מערכת אשקלונים | צילום: אור ירוק, מתוך התצפית
בישראל 2018 עדיין מתרחשים מצבים בהם חניית נכים נתפסת על ידי אדם שאינו נכה ובעלי התווים מוצאים עצמם מתמודדים עם תנאי דרך שלעתים בלתי אפשריים עבורם, דורשים מהם מאמצים גדולים ובעיקר מסכנים את חייהם. מקום החניה השמור לנכה, נמצא בסמוך למדרכה והוא עונה על הצורך לאפשר לאדם עם צרכים מיוחדים לעלות אליה בצורה בטוחה. במקרים רבים המדרכה תהיה בעלת הנמכה וכך יתאפשר לנהג לעלות אליה עם כיסא הגלגלים בקלות.
לרגל יום הנכה הבינלאומי, שחל היום (3 בדצמבר 2018), יצאו מתנדבי עמותת "אור ירוק" ומלגאי תכנית המלגות IMPACT של FIDF, לבדוק האם עדיין ישנם נהגים שחונים בניגוד לחוק ותופסים מקום חניה השמור לנהג נכה. בנוסף המתנדבים בדקו את התשתית בסביבת החניה: הימצאות תמרור המסמל חניית נכים, תקינות סימון החניה וצבע הסימון, הנמכת המדרכה בסמוך לחניה המאפשרת מעבר כסא גלגלים, האם משטח החנייה תקין ללא חריצים ובורות.
בין היישובים בהם התקיימה הבדיקה גם אשקלון ואלו הן תוצאות התצפית:
באשקלון נצפו 25 חניות נכים, בהן חנו 25 כלי רכב, ארבעה מהם חנו בניגוד לחוק.
באחת החניות שנצפו היה צבע החניה דהוי ומחוק.
בשבע מן החניות לא הייתה קיימת הנמכה של המדרכה המאפשרת גישה לכסא גלגלים.
ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "קשה להאמין שבישראל 2018 עדיין ישנם נהגים החונים שלא כחוק בחניית נכים, תופסים מקום חניה של אדם עם צרכים מיוחדים ומסכנים את אוכלוסיית הנכים. גם בלי שיתפסו להם את מקום החניה, במקרים רבים, נהג שתופס מקום חניה של נכה מקשה עליו עוד יותר את שגרת יומו ולמעשה מונע ממנו ביצוע פעולות פשוטות ויומיומיות כמו לכת לקניון, לבנק או לבית קפה. המשטרה והרשויות המקומיות חייבות להגביר את האכיפה כלפי נהגים שחונים במקום חניה השמור לאדם עם צרכים מיוחדים כדי שגם אוכלוסייה זו תוכל לנהל אורח חיים תקין. בנוסף ראשי הרשויות חייבים לוודא שחניות הנכים בעירם אכן מתאימות לנכים, צבועות היטב, ללא בורות וחריצים המסכנים את המשתמש ומונגשות בצורה נוחה ובטוחה. הגיע הזמן לחבק ולעזור לאנשים עם צרכים מיוחדים ולהפסיק להתעלם מהם".
כאשר אדם נכה נאלץ לחנות בחניה שאינה שמורה לבעל צרכים מיוחדים, הוא מסתכן במקום חניה שהגישה ממנו ליעדו עלולה לסכן את חייו. במקרים רבים הדלת לא יכולה להיפתח בצורה שתאפשר לנכה לצאת מרכבו או שהיציאה מתאפשרת רק מן הצד של הכביש. בישראל קיימים עשרות אלפי בעלי מוגבלויות הנעזרים בתו נכה. על המדינה להגדיל את מספר החניות השמורות לנהגים בעלי מוגבלויות ולהשקיע בתשתית אשר תבטיח את ירידתם מכלי הרכב בשלום. למרות שאגף התנועה במשטרת ישראל מתייחס לחניה במקום השמור לנכה כעבירת בריונות, עדיין אפשר לראות כי ישנם נהגים המצפצפים על החוק ומרשים לעצמם לחנות במקום השמור לאדם נכה.