פניני השבוע - פרשת תרומה
11.02.16 / 10:39
פניני השבוע - פרשת תרומה
"דבר אל בני ישראל ויקחו לי תרומה מאת כל איש"
כאשר נתבונן ביצור הנפלא שברא הקב"ה, המובחר בכל הבריאה והמובחר בכל היצורים, ה"אדם" – נראה שהקב"ה ברא אותו עם שלושה כוחות מופלאים ומרכזיים, והם: המחשבה, הרצון והמעשה. ואמרו חז"ל: שלושת הכוחות הללו, משכנם ומקומם בשלושה איברים ראשיים באדם: מח, לב, כבד – ראשי תיבות של "מלך". ועוד גילו לנו המקובלים, ובראשם האר"י הקדוש זצ"ל, כי שלושת הכוחות הללו – מחשבה, רצון ומעשה, שמקורם כאמור בשלושת ראשי האיברים, מח, לב, וכבד – הם בעצם שלושת חלקי הנפש: נפש, רוח ונשמה. כי כח המחשבה שבאדם, שהיא התבונה האלוקית, נקראת "נשמה", ומקומה במח. וכח הרצון שבאדם, המתעורר על-ידי התפעלות והתרגשות, נקרא "רוח", ומקום משכנה הוא בלב. ואותו כח שבאדם, הפועל דרך כל איברי הגוף, נקרא בשם "נפש", אשר מקומה בכבד, המטהר את הדם, וכמו שנאמר (דברים יב', כג'): "כי הדם הוא הנפש".
והנה אמרו חז"ל, שתכלית בריאת האדם היא, שהנשמה, שהיא כולה טוב, והנמצאת במח, תשלוט על הרצון שבלב. ועל-ידי זה יעורר הרצון שבלב את הפעולה שבנפש לעשות את רצון ה' יתברך בקיום התורה והמצוות. ואז סדר פעולת האדם יהיה כראוי, מלמעלה למטה (כפי סדר האיברים בגוף): "מלך" – מח, לב, כבד. אולם אם לא כן הדבר, והסדר יהיה הפוך (מלמטה למעלה), כלומר שהנפש הבהמית תשלוט על הרצון שבלב, לעורר אותו להשתוקק לתאוות העולם הזה, כי אז לא רק שיתגברו הם (הנפש והרוח) בכוחם על הנשמה שבמח, אלא עוד יכפו על המחשבה לשקול ולחפש כל מיני עצות ודרכים, איך למלא את תאוות הגוף. ואז הסדר הוא הפוך: "כלם" – כבד, לב, מח. דהינו, הנפש שנמצאת בכבד, משפיעה ושולטת על הרצון שבלב, ושניהם יחד שולטים על הנשמה שבמח. וזהו מה שרצה בלעם הרשע לקלל את ישראל במלה אחת – "כלם", דהינו שיהיה הסדר אצל בני ישראל "כלם" – כבד, לב, מח – שהנפש הבהמית, ביחד עם הלב, ישלטו על הנשמה האלוקית למלאות את תאוות הגוף.
והנה, הרוצה לזכך בגופו גם את הלב וגם את הכבד, דהינו אם הרוח והנפש, ייתן צדקה בכל כוחו, כפי שציוותה התורה: "דבר אל בני ישראל ויקחו לי תרומה מאת כל איש". ואמרו חז"ל, שתכלית עבודת האדם היא שייתן תרומה לה', בבחינת "כל" – ראשי תיבות: כבד לב. דהינו, לא רק המח (משכן הנשמה הטהורה), יתאווה לעבודת ה', אלא גם הכבד (משכן הנפש) והלב (משכן הרוח) יתאוו לעבודת ה', וזהו שכתוב: "ויקחו לי תרומה מאת כל איש". "כל" – ראשי תיבות "כבד לב", כדי שגם הם יתאוו לעבודת ה', ועל-ידי כך, כשהאדם נותן תרומה/צדקה מכסף שהרוויח על-ידי עמל כל גופו, כתוצאה מכך מזדכך כל הגוף ונהפך לרוחני, עד שגם הכבד והלב משתוקקים לעבודת ה'.