תוכנית לכל האטרקציות בדרום אדום 2021 לסופ"ש הקרוב

$(function(){setImageBanner('3180f2c1-eed6-4097-a922-662c9d6f12e4','/dyncontent/2023/9/10/6877a336-4605-4016-82f1-943260c5b5b3.jpg',14890,'קראנצו 525-110',525,78,false,46692,'Image','');})

פסטיבל דרום אדום יצא לדרך בנגב עם פריחת הכלניות, הכנו לכם רשימת אטרקציות לטיולים בין הכלניות אז צאו לטייל ושמרו על ההנחיות!

מירוץ הכלניות 2021

הכלניות כבר פורחות והטבע מחכה לכם המטיילים אך השנה בשונה משנים קודמות השנה אתם בוחרים מתי לרוץ. מארגני הפסטיבל שינו את הפורמט של מירוץ הכלניות ואפשרו לכם לקבוע לרוץ עם מי שבא לכם, ומתי שבא לכם. מירוץ הכלניות ימשך על פני 5 ימים, כולל חמישי שישי 11-12/02.

$(function(){setImageBanner('9a3e17fc-0d15-4048-bc45-05feaacbc3b0','/dyncontent/2023/9/20/3994434a-2f4d-484d-a4c2-71ed8a5d0981.jpg',16338,'מוצצים 510-80',510,80,false,46702,'Image','');})

ימתינו לכם ארבעה מסלולים מסומנים ומשולטים לבחירתכם. מסלול 2 ק"מ - מסלול עממי וקליל, העובר בשטח מישורי. מוצל ברובו. מסלול 5 ק"מ - דרגת קושי קלה, מישורי ברובו עם מעט שיפועים. מסלול 10 ק"מ ו-15 ק"מ - דרגת קושי בינונית עם מעט שיפועים, מוצל בחלקו. המירוץ השנה אינו תחרותי. ללא מדידת זמנים, רצים בשביל הכיף.

מתי: חמישי שישי 11-12/02 בשעות 08:00-15:00

איפה: המירוץ ייצא מחניון באר מרווה מול קיבוץ עלומים. לנוחיות הרצים הוסדרו מגרשי חניה בסמוך לנקודת היציאה למירוץ.

פרטים נוספים והרשמה

 כלניות ביער שוקדה- צילום אלדה נתנאל

אל היען- חוות היענים

האם עמדתם פעם על ביצי יען? וסלפי עם יען כבר עשיתם? זאת ועוד אצלנו בחוות אל היען, חוויה מדהימה לכל המשפחה. במקום: פינת חי, בית קפה, מתקני שעשועים ומשחקים לילדים. פינות פיקניק ופינת יצירה לילדים (בתשלום נוסף).

מתי: ו: 10:00-16:00 (יש צורך בתיאום מראש), ש: 10:00-16:00 (יש צורך בתיאום מראש)

איפה: אל היען מול פארק הבשור (אשכול)

פרטים נוספים

 

פארק סיירת שקד

סיפורי מורשת מפי מפקדים ולוחמים מתקופת שירותם בנגב ובעזה. סיור מודרך עם וותיקי סיירת שקד בפארק סיירת שקד והפעלה בגישוש, טשטוש וגילוי עקבות. במקום שולחנות פיקניק, אנדרטה ואתרים ארכיאולוגיים.

מתי: ו: 10:00-15:00, ש: 10:00-15:00

איפה: פארק סיירת שקד, ליד אופקים

פרטים נוספים: 052-4371780

 דרום אדום- צילום אלדה נתנאל

משחקי ניווט עצמאיים

מגלים את הטבע בצורה שונה וחווייתית! משחקי ניווט סלולריים ומשחקי משימות בשטח המשלבים אתגר, תוכן, הנאה וגיבוש. המשחק משלב אתגר, גיבוש משפחתי וכיף עם תוכן איכותי, ערכים וידיעת הארץ. צאו לניווט בכל זמן שתבחרו, תוך דקות מרגע ההרשמה תקבלו למייל את הערכה ותהיו מוכנים לצאת לניווט. קחו גם את סבא ואת סבתא. המשחק מתאים לכל גיל ומותאם במיוחד עבור כל המשפחה. המשחק בתשלום. ישנן שלוש ערכות ניווט- ביער להב, בנגב המערבי ובשמורת פורה.

פרטים נוספים והרשמה

 

שביל הסלט

“שביל הסלט” מזמין אתכם לחוויה חקלאית בלתי נשכחת בחממות חבל הבשור. במהלך הסיור נקבל הדרכה צוות ע”י האגרונום אורי אלון ונבקר במספר תחנות: חממת לקטיף עצמי – איך העגבנייה מטפסת למעלה ומה עושות שם דבורים ענקיות? קטיף עצמי של עגבניות בשלל צבעים מלפפון . (הקטיף לאכילה במקום).

חממת תות ביולוגי תלוי – למה התות טפס לשמיים? נעקוב אחר אויבים טבעיים ונטעם את התותים . נבקר בפרדס תפוזים סיניים – נכין שרשרת טבע מהתפוזונים. מרוץ יוני דואר – בעקבות סיפרו של “מאיר שלו” נשלח יוני דואר מאתר המורשת “דנגור”. שילוח יוני דואר בצרוף משאלות/ברכות. משק תבלינים – נבקר במנהרה של תבלינים שונים, תבלינים ירוקים מתבלים לא רק מאכלים אלא גם סיפורים ואגדות, נמולל נריח ונטעם. הפעילות באתר בהתאם להנחיות משרד הבריאות, כמות המשתתפים מוגבלת

מתי: ראשון עד שישי, מותנה במינימום משתתפים. יש צורך בתיאום מראש

איפה: מושב תלמי יוסף

פרטים נוספים

שביל הסלט תלמי יוסף 

מבוך מרים

מוזמנים “ללכת לאיבוד” במגוון הריחות והטעמים, ולמצוא את עצמכם בחוויה ריחנית וצבעונית במיוחד במסלול מבוך חווייתי. סיור מודרך בו נזהה ונכיר צמחי תבלין שונים בעזרת חוש הריח וחוש הטעם. נכין שקיות ריח מפרחים ועלים של צמחי הבושם הריחניים. נלמד שימוש משכיל בצמחי התבלין והבושם לתועלת האדם, נבין את הקשר בין הסביבה, הצומח, בעלי החיים והאדם. בתום הסיור נתכבד בחליטת לימונדת הבית. בימי חמישי סיור לילה ללא עלות – הסיור ילווה באור הגחליליות (פנס קטן וייחודי שיקבל כל משתתף), בתום הסיור נשב סביב המדורה ונקנח בחליטה ריחנית מצמחי המבוך. מותנה בהרשמה מראש, מספר המקומות מוגבל.

מתי: ה: - (יש צורך בתיאום מראש), סיור לילה ללא עלות. ו: - (יש צורך בתיאום מראש), סיורים ב-10:00, 12:00, 14:00. ש: - (יש צורך בתיאום מראש), סיורים ב-10:00, 12:00, 14:00

איפה: משק 26 מושב ניר משה

פרטים נוספים והרשמה

 מבוך מרים. צילום: יחצ

תפדלו- חוויה בדואית ברהט

סיורים רגליים בשוק, סיורים קולינריים, סדנאות ובתים פתוחים, תיירות רהט מתארחת זו השנה הרביעית בפסטיבל דרום אדום. במסגרת הפסטיבל יציעו תיירני ותיירניות רהט סיורים מודרכים ברחבי העיר ובשוק העירוני, סיורים קולינריים, סדנאות אמנות וקולינריה, ארוחות בבתים פתוחים ומסלול סיור קולינרי עצמאי “המפית”, דרכם תוכלו לחוות את הצבעים, הריחות, הטעמים והתרבות של העיר הבדואית הגדולה בישראל.

מתי: שישי ושבת בתיאום מראש

איפה: רהט

פרטים נוספים: יש לפנות לדף הפייסבוק – תפדלו: חוויה בדואית ברהט

חניון ורמולן – סיור יער בארי ודרך השישה – בהדרכת קק”ל

סיור רכוב, בדרך השישה העוברת ביער בארי, הגדול ביערות קק”ל בצפון הנגב, על שמם של שישה לוחמי שריון שנהרגו ברצועת עזה. בבמהלך הסיור הרכוב ננוע על חלק מדרך השישה ונשמע סקירה מרתקת על התיישבות, חקלאות, מים ובטחון בנגב אז והיום. נראה את מאגר המים שנפרץ ונתוודע לסיפורו של החייל יונתן ורמולן. נסיים במגדל המים העתיק המספר את סיפורה של בארות יצחק הישנה וסיפור ההתיישבות בנגב. לאורך המסלול נהנה ממראות השדות הירוקים ומרבדי הפריחה.

מתי: כל יום שלישי ושישי – שעות סיור : 9:00 , 11:30, 14:00 – ללא תשלום

איפה: נקודת מפגש – חניון יונתן ורמולן ליד צומת סעד

פרטים נוספים והרשמה

 

שכן קרוב

בואו להנות מהטבע בשיא פריחתו, מפסיפס אנושי המשלב חלוציות, ציונות וקליטת עליה. מפגש שכולו חוויה, סדנאות וטבע. אצלנו תוכלו להיפגש עם עולים חדשים אשר הגיעו זה עתה מאתיופיה, בתוך חוויה של טעמים ויצירה. תקבלו הצצה לסיפורי העלייה דרך עיניהם של הילדים וותיקים ועולים, המתגוררים יחד בכפר. עמותת שכן קרוב המפעילה גרעין משפחות ישראלי, המתגורר בכפר הקליטה והסוכנות היהודית, מזמינים אתכם לחוויה שעוד לא הכרתם. בתוכנית: פעילות עם ילדי הכפר, סדנת אומנות אתיופית וסיור חוויתי במקום.

מתי:  ימי שישי , ל’ בשבט 12/2/21, ז’ באדר 19/2. שעות הפעילות 10:00-14:00,  עלות: 25 ש”ח למשתתף, לא כולל אוכל. ההרשמה מראש. פעילות לפי התו הסגול והנחיות משרד הבריאות.

איפה: חניון איבים, הצמוד למרכז הקליטה

פרטים נוספים והרשמה

 depositephoto כלניות

ניווט למשפחות

רוצים לבלות יום מיוחד בחיק הטבע? מחפשים פעילות חוויתית ומעשירה שתתאים לכל המשפחה?
עגור אירועי ניווט מתמחה בהפקת משחקי גיבוש, סדנאות למנהלים ופעילויות למשפחות, בטבע ובאתרי תיירות ברחבי הארץ. נפגוש אתכם בחניון אי שם ביער, תקבלו מפה וחידון, ונשלח אתכם לדרככם. הפעילות מתאימה למשפחות ולקבוצות ולא נדרש ניסיון קודם. כל משפחה תנווט במסלול שונה ותקבע את הדרך ואת הקצב, מתי לעצור ומתי לחזור. אפליקציות ניווט לא יעזרו במקרה הזה אז התנתקו מהמסכים והצטרפו אלינו. מסלולי הניווט עוברים בין מרבדי הכלניות, ביער, ולאורך השדות, כי הכי בטוח לטייל באוויר הפתוח. פעילות בתשלום.

מתי ואיפה: ניווט למשפחות ביער דבירה – יום שבת, 13.2.21, 20.2.21 . ניווט למשפחות ביער בארי – יום שני, 15.2.21, יום שלישי 16.2.21

פרטים נוספים והרשמה

 צילום אורי תותים

אורי תותים- קטיף עצמי

‘אורי תותים’ קטיף עצמי של ביו-תות תלוי . הכניסה בהזמנת כרטיסים מראש בלבד. מתחם חממות נרחב של תותים, המציע חוויה חקלאית לכל המשפחה – קטיף עצמי של שפע תותים טעימים והדרכה על שיטת הגידול והקטיף, בחממות מקורות. עובדים בפורמט קפסולות קורונה, לכן לא תתאפשר כניסה ללא רכישת כרטיסים מראש, וחובה לעטות מסיכות. הפעילות בתשלום.

מתי: בכל שישי ושבת 14:00 – 9:00

איפה: מושב ישע, בחבל הבשור

פרטים נוספים והרשמה

קטיף תותים ב'משק 77'

קטיף משפחתי של תותים ולקיחת סלסלה הביתה (עד גמר המלאי לכל פעילות).  סיור חוויתי בטרקטור עם קרונות רכבת בחלקות האננס והבננות ( בהתאם לכמות האנשים).  חנות המשק פעילה לממכר כל התוצרת של המשק (אננס, שרי בצבעים, כל סוגי הפלפלים, פירות יער ומגוון פירות קפואים). פעילות בתשלום.

מתי: בתיאום מראש- ה: 15:00-17:00 , ו: 8:00-13:00

איפה: משק 77

פרטים והרשמה

 קטיף תותים, משק 77 מושב תקומה

על חושים וטעמים במבוך מרים

סיור לילי לכל המשפחה – בין צמחי תבלין ובושם. הסיור ילווה באור הגחליליות (פנס קטן וייחודי שיקבל כל משתתף), במהלך הסיור נחווה מגוון של ריחות וטעמים של שלל תבלינים הגדלים בחווה בגידול אורגני. נזהה ונכיר צמחי תבלין שונים בעזרת חוש הריח וחוש הטעם, נכין שקיות ריח מפרחים ועלים של צמחי הבושם הריחניים ונלמד שימוש משכיל בצמחי התבלין והבושם לטובת האדם. בתום הסיור נשב סביב המדורה ונקנח בחליטה ריחנית מצמחי המבוך.

מתי: כל יום חמישי – שעות סיור : 18:00, 20:00, ללא תשלום

איפה: נקודת מפגש בכניסה למבוך מרים, מושב ניר מש

פרטים נוספים

 

קטיף לי- לכל המשפחה

אטרקציה חקלאית לכל המשפחה, שטח פתוח המקום המושלם לבילוי עם הילדים/ “קטיף לי” היא חווה ידידותית במיוחד למשפחות וילדים, בה תוכלו ליהנות מחוויית איסוף וליקוט של שלל ירקות מיוחדים: גזרים צבעוניים, עגבניות שרי ייחודיות, מלפפוני בייבי, תפוחי אדמה חסה, תרד, 4 סוגי נענע, פלפל חריף, פטרוזיליה, שמיר, כוסברה, קולרבי סגול, ועוד! היצע הירקות משתנה בהתאם לעונה החקלאית. פעילות בתשלום.

מתי: ראשון עד שבת- יש צורך בתיאום מראש, מותנה במינימום משתתפים.

איפה: תלמי יוסף

פרטים נוספים

 

חוות הדקלים- על ערוץ נחל גרר

חוות הדקלים נמצאת על צוק נחל גרר במקום מבודד ויפיפיה בלב מרבדי הכלניות. מוזמנים לביקור אוטנטי וטעימה מן הטבע: סיור מודרך בפינת חי, האכלת גדיים מבקבוק, משחק המירוץ למטמון ועוד. אפשרות לרכישת סלי פיקניק במקום. הפעלות בתשלום.

מתי: בתיאום מראש בראשון עד חמישי, שישי 10:00-14:00

איפה: חוות הדקלים

פרטים נוספים

 

דרך נוף הבשור התיכונה (החדשה)- בהדרכת קק"ל

דרך נוף הבשור התיכונה נחנכה לאחרונה וחושפת טפח נוסף במראה הייחודי של הנגב המערבי ונחל הבשור העצום המתחתר במרחביו. בסיור ניסע לאורך 13 הק”מ של הדרך, נתחיל בנסיעה בין פרדסים נחצה את יער המילואים, נעצור לתצפית ממצפור שי. התצפית ממוקמת 90 מ’ מעל פני הים ומאפשרת מבט על המרחב שבין עזה לבאר שבע. נמשיך אל אחת מנקודות התצפית היפות באזור – המצפור על מאגר נירים ,נשמע על בעיית המים וכיצד באה על פתרונה. נמשיך בנסיעה לבאר הדקלים – באר, בריכה ודקל ,זכר לכפר קטן שסיפורו מהווה תעלומה בלתי פתורה. שדות, נופים ופריחה.

מתי: כל יום שישי שעות סיור : 9:00, 11:30, 14:00 – ללא תשלום

איפה: נקודת המפגש היא כק”מ מערבה מצומת מעון לכיוון אופקים מול המתקן של מקורות. (כביש 241)

פרטים נוספים והרשמה

 

יער ניר משה – דרך פרשי היאומנרי – בהדרכת קק”ל

סיור רכוב ב’דרך פרשי היֵאומַנְרִי’, שראשיתה ביער ניר משה. נחשף לסיפור המערכה הצבאית שהתחוללה בא”י במלחמת העולם הראשונה וסיפורם של הפרשים האנגלים. בסיור נעבור במספר נקודות מפתח בהיסטוריה של המרחב ונעסוק בסיפור הביטחון וההתיישבות באזור ונהנה מהנופים והפריחה. משך הסיור כשעתיים ומסתיים למרגלות גבעת הכלניות – קברם של אריק ולילי שרון.

מתי: כל יום שישי שעות סיור : 9:00, 11:30, 14:00 – ללא תשלום

איפה: נקודת מפגש: בכניסה ליער ניר משה ליד פעמוני הרוח . השביל הימני עם הכניסה ליער ניר משה.

פרטים נוספים והרשמה

 

תיירות קיבוץ חצרים

ביקור חינם במרכז המבקרים הכולל: הקרנת סרט קצר על חצרים וענפיו, הסבר מעניין על ענף החוחובה, סרטון קצר על האיכויות הקוסמטיים של שמן החוחובה המופק במטעים סביב קיבוץ חצרים ברחבי הנגב ושיווקו לחברות הקוסמטיקה, הגדולות והידועות בעולם בליווי הסבר על איכויות השמן. אפשרות לקניית מוצרי קוסמטיקה מבוססי שמן חוחובה טהור במחירים אטרקטיביים. כולל פינת קפה ותה לרשות המבקרים.

מתי: ה: 8:00-16:00 (יש צורך בתיאום מראש), ו: 8:30-16:30 (יש צורך בתיאום מראש), ש: 8:30-16:30 (יש צורך בתיאום מראש)

איפה: קיבוץ חצרים

פרטים נוספים

 

מים חקלאות והתיישבות

הסיפור שמאחורי ההתיישבות באזור עם תצפית אל פני הרצועה. טיולי ייחודי שיסקור את תהליך ההתיישבות בנגב סמוך גדר (קו הרצועה) אז והיום – מים, חקלאות והתיישבות. סיפור האחיזה בנגב המערבי ממלחמת העצמאות ועד ימינו אלה. במהלך המסלול נעבור לאורך נקודות תצפית מרהיבות על גבול הרצועה: גבעת המרדפים, פסל הרועה וכלבו, תצפית אסף סיבוני, החץ השחור, מאגר נחל עוז , בארות יצחק הישנה. סיור רכוב משך הסיור שלוש שעות.

מתי: שלישי וחמישי בשעה 09:00

איפה: צומת יד מרדכי

פרטים נוספים והרשמה

 

נקודה ירוקה- סיור בגן הבוטני

סיור מודרך בגן הבוטני בקיבוץ ניר עוז, נווה מדבר אקולוגי שהוא פלא מדעי. להכיר וללמוד על דרך אחרת ליצירת סביבה ירוקה, להתפעל מיופיים של הצמחים וליהנות מטיול רגלי בעושר הירוק. שיעור מרתק וחווייתי לכל המשפחה כיצד יוצרים גן בוטני בלב מדבר, שמתחייב לחיסכון מקסימלי במים ולחקלאות ברת-קיימא, שמתחשבת גם בדורות הבאים. האגרונום רן פאוקר ילווה אתכם בשבילי הקיבוץ ויחשוף בפניכם את הסיפור הייחודי של המקום – איך חזון של גן פורח על שפת המדבר הפך למציאות. לאחר הסיור ניתן לסייר עצמאית בגן הבוטני “נקודה ירוקה”. פעילות בתשלום.

מתי: ראשון עד שבת בשעות 10:00-13:00- יש צורת בתיאום מראש. מותנה במינימום משתתפים

איפה: ניר עוז

פרטים נוספים והרשמה

מוקדי פריחה 

 לכל האטרקציות בדרום לחצו כאן 

רשימת המקומות המומלצים  לצילום כלניות 2021 :

1. בתרונות רוחמה -הפנינה המסתורית היא ממש בסמוך - יער רוחמה נמצא סמוך לבתרונות.
על מנת להגיע נוסעים על כביש 334 ופונים לפי השילוט ליער רוחמה. מומלץ לנווט ישירות לשם דרך הקישור לניווט בגוגל מפות.

2. צומת סעד- שביל הליכה עשוי דק והמון כלניות מסביב. ההגעה קלה ופשוטה גם ברכב פרטי.

3.יער שוקדה -נמצא ליד עלומים הוא יער מרשים שאפשר למצוא בוא נקודות עם המון פריחה של כלניות.

4.גבעת הכלניות היא אחד היעדים היותר מבוקשים בימי פסטיבל דרום אדום. אם אתם רוצים לחוות את האווירה של דרום אדום במלואה ולהיות סביב ההמונים שמטיילים - זה המקום בשבילכם! אם אתם מעדיפים להתבודד, זה לא המקום בשבילכם אבל מאוד כדאי לכם להכיר את הנקודה הבאה 

5. בארי - יש אזור פחות מוכר שבוא תוכלו למצוא בו פינה שקטה לערוך בו פיקניק.  ניווט דרך גוגל מפות או וויז.

6. חניון רעים -מצטרף לרשימת הלוקיישנים הפופולריים בדרום אדום ויש בו הרבה נקודות ששווה לעצור בהן. קלאסי למשפחות. מרחבים ירוקים עם פריחת הכלניות, אפשר למצוא שם פינות יפות לפיקניקים, בחלקן יש גם ספסלי קק"ל, ואפשר לעשות טיולים קצרים במקום. בסופי שבוע יש בחניון עצמו דוכני מכירה של אמנות ואוכל.

7.אור הנר- מקום נפלא לא פחות מההמלצות הקודמות ומתאים גם לטיולים משפחתיים.במקום תמצאו משטח כלניות ענקי. המקום הנכון להבין מה זה "דרום אדום". רוב האנשים שמגיעים לכאן פורסים מחצלת לפיקניק בין הכלניות ולא מפסיקים לצלם את השדה האדום והמשגע.
בשבתות עלולים להיות במקום קצת פקקים אבל בשדה עצמו יש מקום לכולם. 

8. באר מרווה - שטח הגבעות שסביב באר מרווה מציג רבבות של כלניות בימי שיא החורף, בדרך כלל במהלך חודש פברואר. הכלניות מתפרשות על פני שטח נרחב ויוצרות שטיחים אדומים, בוהקים ומרהיבים. חלק מהכלניות פורחות תחת עצי איקליפטוס וחלקן בשטחים פתוחים. דרך עפר רחבה ונוחה משמשת את המטיילים הרבים באזור והופכת את המסלול נגיש ונוח במיוחד.

9. יער פלוגות -יער פלוגות נמצא ממערב לצומת פלוגות- סמוך לקרית גת או מצידו השני מקביל למושב שחר. היער  ניטע ברובו על חורבות העיירה הערבית פאלוג'ה, ששכנה כאן עד מלחמת העצמאות.
בתחום היער עובר נחל לכיש ויוצר בדרכו סדרה של עיקולים. הנחל, שאורכו כ-40 ק"מ, מתחיל את דרכו בגבעות השפלה, ליד הכפר אידנא, ומשם פונה מערבה, עובר דרך תל לכיש וקריית גת, חוצה את יער פלוגות, נמשך לכיוון מרכז שפירא ונשפך לים התיכון באשדוד. ביער תפגשו  עצי אקליפטוסים, מטע אגבות, אשלים, משוכות צבר, קנים, כלניות ועוד .

לכל הפרטים על פסטיבל דרום אדום 2021 לחצו כאן 


$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('52ec4f55-f377-4b33-bfa6-7594213940f4','/dyncontent/2023/9/10/6877a336-4605-4016-82f1-943260c5b5b3.jpg',14890,'קראנצו 525-110',525,78,true,46693,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('52ec4f55-f377-4b33-bfa6-7594213940f4','/dyncontent/2024/2/26/f4f0d77e-4846-4195-b29d-9e0105dd3737.jpg',17419,'מכללת 525-80',525,78,true,46693,'Image','');},15]]);}) אשקלונים - המקומון היומי של אשקלון באינטרנט
 
$(function(){setImageBanner('b1134fbf-191d-461b-b74c-cfcf579c0455','/dyncontent/2023/9/20/3994434a-2f4d-484d-a4c2-71ed8a5d0981.jpg',16338,'מוצצים 510-80',525,78,false,46694,'Image','');})
$(function(){setImageBanner('680fd996-7816-4f14-a404-b6abfc40a4c1','/dyncontent/2023/9/20/3994434a-2f4d-484d-a4c2-71ed8a5d0981.jpg',16338,'מוצצים 510-80',525,78,false,46695,'Image','');})
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה