בדיקת מהימנות עובדים – מה חשוב בדיוק לבדוק?
30.12.19 / 12:30
בדיקת מהימנות עובדים – מה חשוב בדיוק לבדוק?
שימוש בבדיקות פוליגרף במקום העבודה – בין אם על מנת לחשוף סוגיה של מהימנות, או תכונות הנוגעות ליושרה של העובדים – היא אחת הדרכים המקובלות לבדיקת מהימנותם של עובדים קיימים או חדשים. מהימנות חשובה תמיד, אבל במיוחד בעסק שפועל בשוק תחרותי מאוד וחייב לשמור על סודותיו מפני המתחרים, או בעסק שקשור לתעשייה הביטחונית.
אחת האפשרויות הנפוצות לבדיקת מהימנות היא כאמור באמצעות פוליגרף - בדיקת מכונת אמת, בלשון העם. אבל ישנם גם פתרונות אחרים ברשת, כמו טסט מהימנות (Integrity Test) הכולל סדרה של שאלות שמאפשרות למעסיק להסיק מסקנות לגבי מהימנותם של עובדים או מועמדים. יש כמה תכונות אופי שראוי לבדוק על מנת לוודא שהן מנת חלקם של העובדים הקיימים או של העובדים החדשים שגייסתם זה עתה לעסק, וביניהן: כנות, אמינות והיכולת לא לפזר מידע. להלן נפרט מעט על כל מרכיב חשוב מאלו:
כנות - כנות היא סימן לקיומו של אמון במקום העבודה. הכנות לא אומרת שכול עובד יכול להגיד כל מה שצץ בראשו, מבלי להתחשב, אלא אם הוא רוצה להסתכן בסכסוכים ובעלבונות. אבל זה אומר שהעובדים אומרים את האמת. הצוות והלקוחות תלויים בכנות של כלל העובדים כדי שיוכלו לקבל החלטות אמינות המבוססות על היושרה של העובדים. אם לא יש סכנה שהתקשורת והעסקאות יתחילו להתפרק עד כדי אובדן שליטה.
קיום אינטראקציות כנות ומכבדות במקום העבודה, והיכולת למצוא פתרונות הוגנים יכולים לעזור למנהלים ליצור תרבות עבודה חיובית. כיוון שיחסי גומלין כנים הם הדרך היחידה ליצירת קשרים אמינים עם עמיתים לעבודה ולקוחות, הנאמנות היא קרובת המשפחה הראשונה של הכנות.
אמינות - אמינות פירושה, ׳אני יכול לסמוך עליך שתבצע את העבודה, ושתבצע זאת נכון׳. מנהלים אמינים משיגים תוצאות צפויות, גם אם זה אומר שיהיה עליהם להשקיע במחקר נוסף או להתחייב לעומס עבודה נוסף. הצוות חייב להיות מסוגל לסמוך על עבודתם של המנהלים וכל אחד מהעובדים. אחרי הכל הם תלויים בכך שכל אחד יעשה את חלקו. לדוגמה:
- אם סוכן המכירות לעולם לא מבצע שיחות מכירות וגם לא נפגש עם לקוחות פוטנציאליים, הבוס לא יכול לסמוך עליו שיביא עסקה חדשה לחברה.
- לחילופין, אם מנהל החשבונות מכין החזרי מס אבל לא קורא את פרסומי המסים החדשים, אי אפשר לסמוך עליו שימקסם את הרווחים או ישלים את החזרי המס כראוי.
כלומר, כל עובד חייב להיות אמין ואיתן כמו סלע, כדי שהעמיתים והמנהלים שתלויים בו יוכלו לסמוך עליו.
פה חתום ולא פטפטן - עובד שלא מסוגל לשמור על סודיות במקום העבודה, עלול להוביל את החברה עד מהרה במדרון חלקלק. מנהל ששומר על ׳פה חתום׳, מראה לעובדים שאפשר לסמוך עליו. בכלל, יש סיכוי גבוה יותר שאפשר לבטוח באדם שנחשב לאחד שלא מפטפט את עצמו לדעת.
בין אם מדובר בסוגיה קטנה כמו עובד מתוסכל שמתלונן באוזני כולם על היחס שקיבל מלקוח, או בבעיה גדולה יותר כמו תקלה פיננסית שהתגלעה בעסק – תמיד עדיף להעסיק עובדים שלא מפטפטים ולא מסגירים דברים שלא צריך לתת להם פומבי. אחרי הכול, לוקח הרבה זמן לבנות אמון, אבל רק רגע אחד כדי להרוס אותו.
>> המאמר באדיבות צוות האתר "אימות – מכון לבדיקת פוליגרף"
*המדור הינו מדור צרכני ואין לייחס לנאמר בו תחליף לייעוץ מקצועי. ט.ל.ח