הכל מתחיל בחינוך: אשקלון חוזרת לשנת הלימודים תשפ"ו

$(function(){setImageBanner('33f23e72-f5b9-4a94-b285-b338b9bf3d28','/dyncontent/2023/9/10/6877a336-4605-4016-82f1-943260c5b5b3.jpg',14890,'קראנצו 525-110',525,78,false,46615,'Image','');})

38,489 תלמידים תלמידות ותלמידים יפתחו את שנת הלימודים תשפ"ו; רבים מהם יעשו זאת במוסדות לימוד חדשים או מחודשים ועם שפע של תוכניות לימודיות מגוונות וחדשניות שיעניקו להם את הבסיס הטוב ביותר למצוינות הישגית וערכית

צילום: סיון מטודי

בעוד מספר ימים יסתיים החופש הגדול ו-38,489 תלמידות ותלמידים בגני הילדים, בתי הספר היסודיים ובתי הספר העל יסודיים יפתחו את שנת הלימודים תשפ"ו. עבור 2,668 מהם, מדובר ביום מרגש במיוחד בו הם יעשו את דרכם הראשונה בכיתה א'.

בשנת הלימודים הקרובה, יפעלו באשקלון 30 בתי ספר יסודיים, 15 בתי ספר על יסודיים,7 בתי ספר חינוך מיוחד, 315 גנים עירוניים, גנים מוכרים שאינם רשמיים, תאגידים וגני חינוך מיוחד. 

כמידי שנה, עיריית אשקלון פותחת את שנת הלימודים בברכת שנה טובה ומוצלחת לכלל תלמידיה. בהתאם לכך, גם השנה, אגף דוברות ותקשורת הפיק קמפיין שלטי חוצות בו מצולמים תלמידות ותלמידים, בסימן חלומות. כל אחת ואחד מצולם לצד דמותו העתידית (שעוצבה בבינה מלאכותית) במקצועות בהם הילדים חולמים לעסוק בעתיד. הילדים חולמים בגדול וברחבי העיר תוכלו לראות את הטייסים, הגננות, המורות, הרופאים, שחקני הכדורגל, האסטרונאוטים, הרבנים, הרקדניות והזמרות של המחר והדרך שלהם אל לחלום מתחילה במערכת החינוך העירונית המצטיינת באשקלון. 

ראש העירייה, תומר גלאם: "שנת לימודים חדשה מתחילה, ובימים הקרובים יחזרו תלמידות ותלמידי העיר לגנים ולבתי הספר. עיריית אשקלון מתחייבת להעניק לכל תלמיד ותלמידה את המשאבים והכלים הטובים ביותר להצלחתם, דרך תוכניות מובילות בתחומי הטכנולוגיה, המדעים, האנגלית והמתמטיקה, לצד חיזוק החוסן והערכים. אנו דוגלים בכך שבמערכת החינוך שלנו התלמידים לא רק רוכשים ידע אקדמי, אלא גם לומדים על מצוינות, על השקעה, לצד ערכים חשובים של אחדות וערבות הדדית. ויש לכך הוכחה כשמערכת החינוך העירונית זוכה מדי שנה בהישגים יוצאי דופן הן בתחום הלימודי והן בתחום החברתי. לתלמידות ולתלמידים אני אומר - האמינו ביכולות שלכם, בכישרון הטבעי שבכם ובחלומות שלכם. אנחנו מאמינים בכל אחת ואחד מכם ורואים בכם את מנהיגי העתיד. שתהיה שנת לימודים מוצלחת ופורייה לכולם."

ראש מינהל חינוך ותנו"ס, יובל זוזות: "דוגמא אישית היא לא מקור ההשפעה העיקרי על אחרים – היא המקור הבלעדי" (אלברט שוויצר). אנחנו נמצאים בתקופה מורכבת עבור החברה והעם, תקופה בה אנו נלחמים על קיומנו בארץ ישראל. תקופה שנצלח בע"ה מתוך תחושת 'הביחד' והערבות ההדדית הקיימת בכל אחת ואחד מאיתנו. אין לי ספק, שמערכת החינוך היא אחד מהעוגנים החזקים המושתתים על אהבת

האדם והיא המפתח לשינוי בכלל ולהתפתחות של החברה ושל התלמידים והתלמידות בפרט. הדוגמא האישית, שמחייבת כל אחד מאיתנו, הורים, אנשי חינוך, מנהיגים, היא זו שאליה הדור הצעיר נושא עיניהם וחובה עלינו להיות מקור השראה בעיצוב דמותם כבוגרים בחברה. אני סמוך ובטוח שכולנו נעמוד במשימה ושהילדים של היום יצמחו להיות מנהיגי המחר. אני מבקש לאחל לכל התלמידות והתלמידים והוריהם, למנהלי בתי הספר, לצוותים החינוכיים, שמסירותם בימים המאתגרים שעוברים עלינו, הוכיחה לכולנו פעם אחר פעם עד כמה הם רואים בעבודת החינוך כשליחות, שנת לימודים בטוחה, פוריה ומוצלחת". 

קצת מספרים: 

השנה יתווספו למערכת החינוך 15 כיתות גן חדשות, בית ספר יסודי בשכונת עיר היין וכיתות לימוד במוסדות חינוך נוספים.

בימים הקרובים יושלמו עבודות השיפוץ והשדרוג במוסדות חינוך רבים ברחבי העיר, באמצעות מינהל החינוך, אגפי תפעול, שפ"ע, הנדסה ותשתיות בעירייה:

לקראת שנת הלימודים נפתחו מוסדות חינוך חדשים, כמפורט:

  • מבנה נוסף המכיל 7 כיתות אם ומס' כיתות ספח בבית ספר יסודי חמ"ד ברנע.
  • אולם ספורט בבית ספר על יסודי מקיף ו'.
  • שלב ג' בבית ספר על יסודי עיר היין ברחוב היוצרים.
  • 15 כיתות גן חדשות בשכונות עיר היין ובאגמים מזרח.
  • שלב א' בבית ספר יסודי חדש ברחוב נחלה בשכונת עיר היין.

בוצעו עבודות שיפוצים בהיקפים נרחבים בבתי הספר הבאים:

  • בית ספר יסודי ממ' נוף ים, חידוש חדרי מנהלה ומרחבי למידה.
  • בית ספר לחינוך מיוחד איתן, התקנת תקרות אקוסטיות במסדרונות ובכיתות האם,
    חיפוי רצפות בכיתות האם.
  • בית ספר יסודי ממ' רותם, תוספת 6 כיתות לימוד, מרחבים מוגנים ותאי שירותים.
  • בית ספר לחינוך מיוחד אמירים ברחוב שי עגנון 20, שיפוצים נרחבים והתאמות.
  • בית ספר אמנויות, תוספת 2 כיתות לימוד.
  • בית ספר יסודי חמ"ד סיני, התקנת 2 מרחבי למידה.
  • בית ספר יסודי ממ' בית יחזקאל, תוספת 2 כיתות לימוד.
  • גני חינוך מיוחד, התאמות וחלוקת חדרים לטובת טיפולים.

בנוסף:

  • התקנת הצללות בבתי הספר יסודי ממ' עיר ימים, יסודי ממ' הרצוג ועל יסודי עיר היין.
  • התקנת מערכת מיזוג באולם ספורט בבית ספר על יסודי מקיף ד'.
  • עבודות נוספות, בהן גינון, ניקיון וגיזומים, מתבצעות לרווחת התלמידים והתלמידות והצוותים החינוכיים. 

לצד ההשקעה בתשתיות, הצטיידות ומבנים, במינהל החינוך שוקדים על הפעלתן של תוכניות פדגוגיות מתקדמות ופורצות דרך שנכללות בתוכנית הלימודים ומספקות תוכן לימודי משלים: 

הגיל הרך - לידה עד גיל שש

  • גנים בראי הגן העתידי - ילדי הגנים ייהנו מתפיסה ייחודית וסביבה תומכת. כך שכל ילד יביא לידי ביטוי את הפוטנציאל הטמון בו ותתאפשר לו היכולות להתנסות, להתגרות, לנוע ולהתפתח הגנים יפעלו על פי – 4 מודלים (אידאולוגי, למידה במרחבי היום, תנועתי תחושתי, יזמות וחדשנות).  
  • תוכנית "פסיעות" לקידום למידה רגשית חברתית  - S.E.L למידה רגשית-חברתית מאפשרת לתלמידים לפתח חוסן ותחושת משמעות ושייכות ומתוך כך לשגשג ולהצליח. היא מסייעת לפרט להבין את רגשותיו ולנהל אותם, להציב מטרות ולהשיגן, לקבל החלטות אחראיות ואכפתיות, לטפח רגישות לאחר וליצור קשרים חברתיים חיוביים. 
  • תוכנית תיאטרון שפה ובמה– תוכנית טיפולים רגשיים חווייתית המשלבת תאטרון ומשחק ככלי להעצמה אישית, פיתוח מיומנויות חברתיות וחיזוק היכולות הרגשיות והקוגינטיביות של הילדים.
  • תכנית "רובוטק" לימודי הייטק בגני החובה - התכנית נועדה לחשוף את ילדי הגן לעולמות ההייטק, לפתח חשיבה מחשובית, אוריינות טכנולוגית ומיומנויות רלוונטיות שיאפשרו להם להיות משתתפים פעילים בסביבה עתירת טכנולוגיה. זאת, תוך טיפוח ופיתוח תחושת מסוגלות. 
  • תכנית "מוטורי כיף" בשיתוף מרכז הטניס והחינוך בישראל - תוכנית לפיתוח מוטורי אשר שמה  דגש על חיזוק יכולות לחיים: העצמת ביטחון עצמי, שיתוף פעולה, הצבת מטרות והשגתן, פיתוח יצירתיות, משמעת וכושר ריכוז, פיתוח כישורים מוטוריים ואתלטיים החיוניים ביותר בגיל הרך.
  • תכנית "השביל שלנו"- התכנית כוללת 4 סיורים מקצועיים בסביבה הקרובה להשראה ופיתוח סקרנות ותחושת ביטחון לשהייה בחוץ, פעילות אקטיבית של הגן למען הסביבה. 
  • אילוף כלבים - הילדים ישפרו את הכישורים החברתיים, כישורי ריכוז, סבלנות, זיקה לעולם החי ועוד יתרונות רבים בעזרת החוויה והנוכחות מול הכלב.
  • המרכז למדעי הגיל הרך  - ילדי הגנים ימשיכו ליהנות מפעילות ב'מרכז המדעי לגיל הרך', המשלבת את העיסוק במדע וטכנולוגיה עדכנית באופן שייצר אצלם תשתית תפיסתית שתעזור להם לבנות את מושגיהם המדעיים בהדרגה. בנוסף, יוצגו במקום תכנים מעולם החי, הצומח והדומם בצורה חווייתית ויצירתית שתגרום לילדים לגירוי אינטלקטואלי ויוביל לפיתוח החשיבה המדעית ולהקניית מיומנויות חשיבה מדעית בפרט, כמו: עריכת תצפית, השערת השערות, בדיקת השערות על ידי ניסוי, הסקת מסקנות, חשיבה ביקורתית,  פיתוח יזמות ויצרנות. 
  • תוכנית 'מעברים ורצפים'  - מטרתה יצירת רצף לימודי חברתי בין הגן לבין בית הספר היסודי תוך הגברת תחושת הביטחון וההמשכיות אצל התלמידים, צוותי החינוך וההורים. התוכנית מספקת תמיכה בתהליכי ההסתגלות, הרגשיים, החברתיים והלימודיים של התלמידים למסגרת החדשה, העלאת המודעות והמעורבות של ההורים בשלבי המעבר והרצף החינוכי של ילדיהם, חיזוק הקשר בין מסגרות החינוך תוך איגום משאבים יישובי, חיזוק השותפויות בין המעורבים בניהול התוכנית (גננות, פיקוח, רשות) כמנוף להעצמה וצוותי החינוך.
  • תוכנית מעג"ן (מערך תומך גן) - תכנית מערכתית רב תחומית לאיתור ילדים מתקשים חברתית, רגשית ולימודית. התכנית מופעלת על ידי צוות פרא רפואי (קלינאית תקשורת, מרפאה בעיסוק ופסיכולוגית 

התפתחותית) וכוללת הדרכה לצוות ולהורים. ההרחבה בשנת הלימודים הבאה היא למעג"ן קשת - תכנית אשר נותנת מענה קבוצתי לתלמידים.

  • תכנית "האתג"ר" ותכנית "פעימות"- תכנית המספקת הדרכה ביתית וקבוצתית לחיזוק תפקידו החינוכי של ההורה לילדים בגיל הרך. התכנית מתקיימת בבתי המשפחות ובמתנ"ס.
  • תכנית 'ידיים' – מודל התערבותי לשילוב והעצמת הילד באמצעות בעלי חיים. הכלים בתכנית הינם מתחום הטיפול החינוכי והם מכוונים לחיזוק רגשי והתנהגותי.
  • תכנית "מיינדפולנס" שפת הקשב והקשיבות- תכנית ייחודית שמטרתה לחזק את מאגרי החוסן הנפשי של הילדים ואנשי החינוך ולהקנות מיומנויות של קשב, ויסות עצמי, הקשבה וקבלת האחר, טיפוח אוירה של סובלנות, קבלה וקשיבות בגן. 
  • 'דלת פתוחה' ו'ליווי התפתחותי לגני טרום חובה' - מתן מענה טיפולי לילדי הגיל הרך והוריהם.
  • ספורט טיפולי – תכנית מעניקה לילדי הגן קשת רחבה של מיומנויות ופעילויות שהן בסיס איתן להתפתחותם הפיזית והרגשית.
  • פעילות בחווה החקלאית - "אדם ואדמה", "חריש וזרע" – התנסות לילדי גני החובה עם עבודת האדמה. הדגמה  חווייתית של שלבי הפיכת הגרגר לחיטה ולבסוף לכיכר לחם.  
  • ספריית פיג'מה לכלל ילדי הגנים – תכנית ייחודית המהווה חלק מפרויקט לאומי לעידוד הקריאה, לטיפוח השפה העברית ולחינוך לערכים בגני הילדים. בשיתוף האגף לחינוך קדם יסודי במשרד החינוך
  • תכנית חוסן - תכנית ייחודית בגני הילדים ליצירת איזון פנימי להתמודדות במצבי חירום ושגרה. המתמקדת בעיבוד החוויה, פיתוח חוסן אישי ושיקום מנגנוני התמודדות עם טראומה ולחץ ושיפור האקלים החינוכי. 
  • קונצרט בא לגן - תכנית מוסיקלית ייחודית המפגישה את ילדי הגן עם מוזיקה חיה, יצירות קלאסיות וכלי נגינה בצורה חוויתית ומותאמת לגיל הרך.
  • פייטן בא לגן- תוכנית מכירה לילדים את עולם הפיוט והשירה היהודית דרך חוויה חיה,משתפת ומלאת שמחה. הילדים נחשפים למסורת ומקבלים טעימה מערכי התרבות והמוסיקה היהודית.
  • תכנית "אור" - תכנית לצמצום פער התפתחותי, הקניית מיומנויות בסיס בתחום התקשורת, השפה ויכולת חשיבה. הכשרת הצוות וההורים לטיפול בבעיות רגשיות ובקשיים של הילד.

חינוך יסודי

  • נקודת זינוק- תכנית ייחודית לטיפוח תלמידים בעלי יכולות קוגניטיביות גבוהות. התכנית כוללת העשרה שפתית, העשרה לוגית ומתמטית וכן העשרה בתחום המדעים. התכנית שמה דגש על פיתוח מיומנויות חשיבה גבוהות בקרב התלמידים המצטיינים בכיתה ב' תוך יצירת תנאים מיטיבים בהם היכולות הגבוהות והפוטנציאל הגבוה של התלמידים יבואו לידי ביטוי מקסימלי.
  • סייף סקול - תכנית עירונית הפועלת בבתי הספר היסודיים, במטרה למגר את תופעת החרם והדחייה החברתית. מבוססת על עקרונות הלמידה החברתית-רגשית ( Social Emotional Learning) , SEL בדגש על התנהגויות סיכון, תוך התמקדות מיוחדות בהיבטי החיים הדיגיטליים של התלמידים והתלמידות, שמשתנים ללא הרף: בטיחות ברשת, אוריינות, דיגיטלית ולמידה חברתית-רגשית דיגיטלית.
  • חדרי שלווה - תוכנית טיפולית הוליסטית המאפשרת מענה טיפולי מערכתי לתלמידים במסגרת בית הספר. מטרת התוכנית להגדיל את גורמי ההגנה ולהקטין את גורמי הסיכון ובכך לתרום להשתלבות פרודוקטיבית יותר של התלמיד במעגלי החיים. בתכנית משתתפים 10 בתי ספר יסודיים.
  • גיבורי אל - תכנית לפיתוח חוסן בקרב תלמידים במטרה למגר תופעות של דחייה וחרם חברתי. תכנית ההתערבות מקדמת פיתוח אחריות אישית וחברתית והתמודדות עם בריונות בהובלת מערך היעוץ ובשיתוף התלמידים כמובילי דעה בקרב עמיתיהם.
  • בינה מלאכותית- הטמעת AI  באמצעות תכניות עירוניות עבור תלמידי בתי הספר בהלימה לשכבת גיל.
  • מרחב מאפשר- סביבת למידה שנבנתה בבתי הספר היסודיים, בעקבות השלכות הרגשיות של אירועי השבעה באוקטובר ומלחמת חרבות ברזל. מרחב פעילות הפוגתית רב גילי, הפעיל במשך שעות הלימודים חלק ממערכת השעות ומהווה חלק אינטגרלי מהמרחב הבית ספרי.
  • תלמ"א- תכנית למצוינות באנגלית. תחל לפעול בשנה"ל תשפ"ה ב-4 בתי ספר יסודיים ובהמשך תתרחב לבתי ספר נוספים. במסגרת התכנית משובצים מורים מחו"ל להוראה יחד עם מורים לאנגלית. מטרת התכנית לחזק ולקדם את השפה הדבורה והמיומנויות הנדרשות במקצוע האנגלית.
  • מיל"א - מסגרות יום לימודיות תוספתיות. התכנית מאריכה את יום הלימודים ומעניקה מעטפת תומכת ומטפחת בדגש על תגבור לימודי והעשרתי ומהווה המשך רצף לימודי, רגשי, חברתי במוסדות החינוך לאחר שעות הלימוד,  התכנית פועלת  ב-11 בתי ספר יסודיים .
  • תכנית אמירים מודל הטמעה עירוני- מודל זה, הינו ראשון מסוגו בארץ המקדם מצוינות עירונית. תוכנית אמירים מתמקדת בחשיפת התלמידים לתכנים ייחודיים שאינם מתוך תוכניות הלימודים, בלמידת מיומנויות חשיבה מסדר גבוה, בטיפוח חשיבה יצירתית וביקורתית ובהקניית מיומנויות חקר ובאופן בלתי נפרד, עוסקת התוכנית אף בתחומים החברתיים והערכיים.
  • פרויקט פר"ח - מערך חונכות בו סטודנטים מעניקים תמיכה לימודית ורגשית לתלמידים באמצעות  חניכה קבוצתית ו/או חניכה אישית. התכנית פועלת ב-17 בבתי ספר היסודיים .
  • פרויקט בתי ספר מנגנים - התכנית פועלת במספר בתי ספר יסודיים בעיר במסגרת התכנית התלמידים לומדים נגינה בקבוצות קטנות לצד הקמת תזמורת שתייצג את בתי הספר המשתתפים בתכנית. התזמורת ומערך הלמידה מופעלים ע"י מורים מהקונסרבטוריון.
  • מייקרוסופט- שילוב כלי דיגיטאלי להאצת הקריאה בתהליכי ההוראה בשיתוף מיקרוסופט ישראל. המיזם פועל בכיתות ד' בבתי הספר היסודיים.
  • תכנית מעברים- הבטחת הרצף הלימודי, הרגשי והחברתי בין שלב החינוך היסודי לחט"ב הינה חיונית למיצוי מלוא היכולות של התלמיד. במסגרת התכנית ישנו מיקוד במקצועות הליבה וכן בהיבטים החברתיים והרגשיים של התלמידים.

חינוך על יסודי

  • 'מגשימים' - הכשרת תלמידים מצטיינים לעתודת הסייבר בישראל, מספר התלמידים באשקלון גדל באופן משמעותי. התכנית פועלת בכל המקיפים באשקלון.
  • 'מדעי הים'- כלל תלמידי כיתות ט' ברשות ישתתפו בסדנאות במדעי הים בבית הספר לחינוך ימי על ידי מרצים מאוניברסיטת בן גוריון והרשות לחקר ימים ואגמים לישראל בכדי לפתוח בפניהם דלתות להמשך לימודים אקדמיים
  • מצמיחים - מענה מערכתי עירוני לנושא האלימות ברשת כלל תלמידי כיתות ח יקבלו סדנא בת שלושה ימים בנושא קידום שיח בריא ומכבד.
  • 'קדם עתידים' - תכנית זו פועלת בכל בתי-הספר העל יסודיים בעיר אשקלון. קיימת צמיחה במספר התלמידים המשתתפים בתוכנית. מטרת התוכנית הינה שילוב והכנת התלמידים ללימודים אקדמאים
  • כלכלה על קצה המזלג - תלמידי כיתות יא' ישתתפו בקורס בהכשרה פיננסית בשיתוף האקדמיה מתוך הבנה שרבים מהם כבר עושים את צעדיהם הראשונים בעבודה קנית אופנוע טלפונים וכו' וכבר בתחילת דרכם חשוב לתת להם את הכלים המקצועיים הנדרשים כדי להבין ולכלכל את צעדיהם בצורה נכונה
  • מרכז למידה עירוני - מניעת נשירה סמויה בבתי ספר מקיפים ע"י צמצום פערים לימודיים והעצמה אישית. לתלמידי כיתות ט'- י' במקיפים בעיר. מרכז הלמידה פועל פעמיים בשבוע בשעות אחה"צ במבנה קידום נוער.
  • תוכנית קדם ניצנים - תוכנית מערכתית בשילוב חיל התקשוב שמטרתה להכין את תלמידי העיר לקראת מבחני 'מגשימים' תוכנית שתאפשר לתלמידי העיר להתקבל למסלול ביחידות הטכנולוגיות. 
  • תוכנית  queen b- תוכנית מערכית העוסקת בקידום בנות ללימודי מחשבים וסייבר ושילובן במערך הטכנולוגי מתוך הבנה שחובתנו להעלות את אחוז הבנות שמשרתות ביחידות מיוחדות ולומדות מקצועות ראליים .
  • חשיפה לאוניברסיטה – תלמידי העיר יחשפו ללימודים אקדמאים בשיתוף אוניברסיטת בן גוריון ומרכז חוסידמן. 
  • תוכנית גשרים – תוכנית בשיתוף יחידת 8200 המכשירה את תלמידי חטיבות הבניים ללימודי שפת מחשב וחשיפה לתכנות ובניית אתרים .

תוכניות בחינוך המיוחד 

  • גדולים במדים - תלמידי החינוך המיוחד מבית ספר מעיין שרה ואיתן משתתפים בפרויקט גדולים במדים. במסגרת הפרויקט מתנדבים בבסיסי צה"ל

  • מגמה לעתיד – גם בשנה"ל תשפ"ו ממשיכים לפתח את תוכנית מגמה לעתיד לטובת תלמידי יג' – יד'.
  • הדרכות הורים -להורים לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים במגוון נושאים.
  • תלמידי החינוך המיוחד ניגשים לבגרות –בבית ספר דרורים וכן בכתות חינוך מיוחד בחטיבות העליונות .   
  • שבוע החינוך המיוחד - מתקיים מידי שנה וכולל פעילויות בכל מוסדות החינוך בעיר ומטרתו לאפשר חשיפה ומודעות לאנשים עם צרכים מיוחדים במערכת החינוך. בנוסף, שילוב ילדי ASD במסגרות הרגילות. 

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('04e1ce81-afcd-4f0d-9ce8-4cd4c4504750','/dyncontent/2025/4/2/54409872-5d16-4486-b942-0d65efd2702b.jpg',17419,'מכללת 525-80',525,78,true,46617,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('04e1ce81-afcd-4f0d-9ce8-4cd4c4504750','/dyncontent/2023/9/10/6877a336-4605-4016-82f1-943260c5b5b3.jpg',14890,'קראנצו 525-110',525,78,true,46617,'Image','');},15]]);}) אשקלונים - המקומון היומי של אשקלון באינטרנט
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה