"עצרנו נהגים שהם פצצה מתקתקת"
11.05.20 / 15:00
ראש משרד התנועה של משטרת אשקלון, מפקח אסף צאולקר, מוטרד לא פחות מתושבי העיר מתופעת הטרקטורונים ורכבי השטח המתפרעים בעיר. למרות אינספור מבצעים יזומים ודו"חות, הוא משוכנע שלצד האכיפה החינוך לנהיגה בטוחה חייב להתחיל גם בבית. וגם: על האופנוע המרעיש שמשגע את התושבים בעיקר בלילות
סיון סבג-אסולין | צילום: דוברות המשטרה, מפקח אסף צאולקר
בשנים האחרונות סובלים תושבי העיר אשקלון מתופעה של טרקטורונים ורכבי שטח המשתוללים בכבישים ובעיקר בסמוך לשכנות הקרובות לחוף הים. המטרד המדובר לא נותן מנוח גם לתושבים וגם למי שאחראי על האכיפה בתחום זה - ראש משרד התנועה של משטרת אשקלון, מפקח אסף צאולקר. לאחר אינספור תגובות ותלונות בנושא, פנינו אל צאולקר כדי לבדוק מה נעשה על מנת למגר את התופעה.
בימים האחרונים התבצעו באשקלון מבצעי אכיפה גדולים בהם נרשמו מאות דו"חות והורדו מהכביש 6 כלי רכב.במהלך פעילות האכיפה המוגברת שנערכה בימים האחרונים השתתפו גם פקחי השיטור העירוני, המערך האווירי המשטרתי ויחידת האופנועים של משטרת מחוז דרום. בין העבירות שנאכפו ניתן דגש לעבירות רכבי השטח והטרקטורונים אשר בנהיגתם הפרועה מסכנים את ציבור משתמשי הדרך. פרסום המבצע באתר "אשקלונים" עורר גל אדיר של תגובות מצד התושבים ששיבחרו על המבצע אך טענו כי לעשות זאת לעיתים קרובות יותר.
[pic_10667]
"מתחם החופים לאורך החוף הפך למגרש מירוצים לבעלי טרקטורנים, רייזרים ורכבי שטח למיניהם", אמר ל"אשקלונים" מפקח אסף צאולקר. "אנחנו מבצעים אכיפה כל הזמן ועושים מבצעים יזומים שההחלטה מתי לקיים אותם מגיעה מניתוח נתונים שעולה מהשטח. ביום שישי האחרון קיימנו מבצע אחד מיני רבים יחד עם יחידות אופנועים ומסוקים. כעת לאחר שהציבור מתחיל לחוזר לשגרה, האזרחים יותר יוצאים החוצה ואנחנו חוזרים לבצע מבצעי אכיפה בתכיפות גבוהה יותר".
[pic_10657]
בחודשים האחרונים תושבים רבים דיווחו על אופנוע שמסתובב עם אגזוז מיוחד ומרעיש. האם המשטרה פועלת למיגור המטרד הזה?
"כמובן שאנחנו מכירים את התופעה. זאת הייתה חבורה של לפחות שלושה כלים שהרעישו בצורה בלתי נסבלת. אנחנו נמצאים עליהם כל הזמן, שניים מהם כבר נעצרו וזומנו לשימוע ויש
עוד אחד שמסתובב כאן, שאני לא אפרט אבל גם איתו נמצה את הדין בקרוב מאוד".
איזה עבירות תנועה שכיחות באשקלון?
"מחמישי עד שבת עצרנו שישה נהגים שכל אחד מהם הוא פצצה מתקתקת שרק מחכה להתפוצץ. נהג אחד נתפס עם כמות אדירה של אלכוהול עם 1,120, כאשר הכמות המותרת היא 240 מירקרוגם. נהג אחר גם נתפס עם ריח נודף של אלכוהול ובלי רישיון בתוקף משנת 2006. העבירות האלו אף פעם לא מגיעות כעבירות יחידות, הן תמיד מגיעות עם עוד ליקויים שגורמים לתאונה".
אתה יכול להצביע על דפוס הנהגים שמרבים לבצע עבירות נהיגה בשכרות?
"באשקלון אין חתך מסוים שאני יכול להצביע עליו נקודתית. החל מילדים צעירים שרק הוציאו רישיון ודרך אנשים נורמטיביים שהגיעו מאירוע ושתו שם, עובדים זרים. זה ממשיך דרך אנשים בני 70 גם לפעמים. שתייה ונהיגה בשכרות זאת תופעה חוצת מגזרים".
אולי צריך לבצע יותר פעולות אכיפה, אולי אין מספיק הרתעה?
"המשטרה מבצעת אכיפה 24/7. יש לנו ימים מסוימים למשל בימי חמישי ושישי בלילה בה אנשים יוצאים יותר לבלות, ושם אנחנו ממקדים אכיפה. חשוב לציין שיש לנו יחידת מתנדבים גדולה באשקלון שעובדת באופן מסור ובזכותם אנחנו מגיעים ליותר מקומות. אנחנו ממשיכים כל הזמן לבצע אכיפה בדגש לעברייני תנועה באזורי החוף שפתחו ממש מגרשי תחרויות שמסכנים את הנוסעים ומהווים מטרד רעש וסיכון לתושבים".
מה הגורם המרכזי לתאונות דרכים באשקלון? האם זה קשור גם בתשתיות לדעתך?
עיקר תאונות הדרכים נובעות מהגורם האנושי - הנהג ומשתמשי הדרך. מרבית התאונות קשורות בעבירות רמזור, אי מתן זכות קדימה, אי מתן זכות קדימה להולכי רגל וכו'. אני חושב שבנושא התשתיות המצב בעיר אשקלון הוא טוב ויש לנו שיתוף פעולה מצוין עם הרשות המקומית. כמובן שתמיד יש עוד מה לשפר ולעשות בכל התחומים אבל החשוב הוא בחינוך לנהיגה נכונה ועל פי חוק".
מה לדעתך צריך לעשות מעבר לאכיפה כדי שאשקלון תפסיק להוביל בראש טבלת תאונות הדרכים?
"ירידה במספר תאונות זה שילוב של כמה גורמים. במישור אחד אכיפה מוגברת שאת זה אנחנו מבצעים ובמישור השני ללא ספק חינוך. החינוך מתחיל בבית, מעורבות ומודעות של נהגים, הורים שיכולים להשפיע או לתת את הרכב בתנאים מסוימים. משטרת ישראל עושה פעילויות הסברה בבתי הספר בהן אנחנו מסבירים את חוקי תנועה, מציגים מה ההשלכות של נהיגה תחת השפעות סמים ואלכוהול וכו'. כל מי שיש לו השפעה על אנשים, בדגש על הורים ומורים שיכולים להכניס מודעות בתחום זה, הרי זה מבורך ונקווה שנראה גם ירידה במספר תאונות הדרכים".