טיול לחיים:
25.07.21 / 19:22
טיולי בית הספר חשובים להתפתחותם של תלמידים רבים, בייחוד לתלמידי החינוך המיוחד. מי שמעביר את הטיולים כבר שנים ארוכות בבית הספר 'רונסון' הוא אבנר דרור. "הילדים פורחים בטיולים, בתקופת הקורונה הבנתי עד כמה הם חשובים במיוחד לתלמידי החינוך המיוחד", מספרת מחנכת כיתה ט' בבית הספר אווה מיכאלוב
"הילדה שלי ממש פורחת בטיולים של אבנר", כך מספרת לי השבוע אם לילדה מהחינוך המיוחד בבית הספר אורט הנרי רונסון. "היא מאושרת בבית הספר באופן קבוע, והטיולים איתו רק מעצימים את זה". ציטוט זה ועוד רבים אחרים של הורים, מורים וקולגות בהתייחס לטיולי השטח של דרור, עשויים להצביע ולהראות, עד כמה חשובים הטיולים בטבע, עד כמה חשובה שבירת השגרה דווקא לילדי החינוך המיוחד, ועד כמה כמאמר הרב שלמה קרליבך "כל ילד צריך מבוגר אחד שיאמין בו", אבנר דרור מדריך הטיולים הוותיק מאשקלון בן ה-65 הוא בעבור ילדים רבים אותו מבוגר.
בבית הספר אורט על שם הנרי רונסון, מקפידים לצד חתירה למצוינות והישגים גם להבין את נפשם של התלמידים ולסייע להם עד כמה שניתן. אחת הדרכים היא כמו שנוהגים לומר "דרך הרגליים". אבל לא מדובר רק בהליכה רגלית שגרתית באתרים כאלו ואחרים, אלא בהמון דרכים תרתי משמע, חלקן ברגל חלקן באמצעים אחרים.
באותם טיולים מקפיד דרור על ערכים, צובע לאותם ילדים את ההיסטוריה העשירה של עם ישראל בצבעים זוהרים, ובעיקר מעצים את הילדים ונותן להם ערך אדיר. בימים אלו, לקראת ההכנות לשנה הבאה, מנהלים רבים מתכננים את מסלולי הטיולים ואת התוכניות לשנה הבאה, ורבים מהם כבר פנו לדרור, על מנת שיעביר מהידע ומהניסיון שלו לטובת ילדי בית הספר בכלל, והחינןך המיוחד בפרט.
אז מה בעצם הסוד של אותם טיולים?
"מדובר על כיתות הטרוגניות וכל ילד מגיב אחרת לפעילויות כאלו, זה מהווה סוג של תמריץ להתנהגות חיובית", עונה לשאלה מחנכת כיתה ט' בבית הספר רונסון אווה מיכאלוב. "למשל בתקופת הקורונה תלמידי החינוך המיוחד, יצאו לשטח בניגוד לילדים האחרים, וזה היה בעבורם מעולה. אני לקחתי את זה למקום שילד שיתנהג יפה במהלך השנה יקבל פרס לצאת ליום השדה, ואז ראיתי כמה זה חשוב להם להתנהג יפה ולצאת. השנה הבנתי עד כמה טיולי שטח וימי השדה חשובים לאותם ילדים וגם לנו כמורים שלהם".
איך זה מסייע לך כמחנכת?
"בטיול כזה אני יכולה לזהות קשיים של תלמידים. לדוגמא, אספר לך שהיה לי תלמיד שלא רצה לחבוש כובע בטיול . בהתחלה לא הבנתי למה, אז הבנתי שיש לו קשיים מסוימים וזה בא לידי ביטוי באקט הזה של הכובע. ישבתי איתו והבנתי את הבעיות, והצלחנו לעזור לו".
מיכאלוב ממהרת להביא דוגמא נוספת לדבריה, "היה לי תלמיד עם עודף משקל שתמיד התחמק מלעשות ספורט בבית הספר. הוא היה מגיע לשיעורי הספורט ולא מתאמן וכל פעם מביא תירוץ אחר. פתאום ביום השטח הוא פרח, הלך ראשון ופתאום ראית בו צדדים מדהימים שלא הצלחתי לראות קודם".
מיכאלוב, מורה ותיקה ומוערכת, ממשיכה ומספרת על הקשר של דרור לתלמידיה. "אבנר מלווה את הכיתות שלנו במשך שנים. והוא יחד עם סמי (ממן, רכז השל"ח בבית הספר), יודעים להעביר חומר בצורה פשטנית יותר. הוא מתמודד מצוין עם השונות שלהם, וזה מדהים. התלמידים אוהבים לדלות ממנו מידע. הם שואלים הרבה שאלות ומפתיעים בידע שלהם. לדוגמא יש תלמיד שאבנר שאל אותו, על המצוק באשקלון, והוא הפתיע בידע רב על הנושא, אבנר חיזק אותו והעצים אותו וזה היה מרגש לראות את זה מהצד".
גם הורי הילדים מאושרים מהחיבור, למדריך וליחס שהוא נותן לילדיהם בטיולי השטח. "הטיולים מאוד עוזרים לבת שלי", מספרת אם לילדה מהחינוך המיוחד בבית הספר ."בעיקר מבחינה חברתית, הם רואים מחוץ למסגרת בית הספר דברים נוספים. פתאום הילדה מבינה שלא הכל בחיים זה לשבת מול מורה במשך 45 דקות. זה שונה, זה מפתח אותה מבחינה תרבותית ואמנותית".
איך אבנר כמדריך מסייע לבת שלך?
"הוא ראשית מבין את הילדים האלו ואת הילדה שלי בפרט. הוא מעצים אותה, הוא מקשיב לה הוא מדבר איתה ומבין אותה, היא נהנית. זו חוויה בשבילה. הילדה שלי מבטאת את עצמה דרך ציורים, היא מציירת מעולה, אחרי שהיא חוזרת מטיול, היא חוזרת מתלהבת ללכת לבית הספר יותר מהרגיל. היא מאוד אוהבת את בית הספר רונסון, כי אוהבים אותה וטוב לה שם. הטיולים איתו רק מעצימים אותה עוד יותר".
"הטיולים האלו הם חוויה מדהימה לילדים בכלל ולילדי החינוך המיוחד בפרט" ציינה מנהלת בית הספר אורה גול. "אנו מקפידים לראות באמת כל ילד וילד ולתת מענה לצרכים ולקשיים שלו, לכן תכניות הטיולים, הסיורים עליה אחראי סמי ממן רכז של"ח, היא חלק בלתי נפרד מהתכנית החינוכית והלימודית של בית הספר".