שינויים בהרגלי הצריכה בנדל"ן: "ביתי הוא מבצרי"
25.10.20 / 09:51
ניר שמול, מנכ"ל חברת שניר, המשווקת עשרות פרויקטים ברחבי הארץ, מתייחס לתופעה החדשה בשוק הנדל"ן בעקבות מגפת הקורונה. שמול: "אנשים שאלו את עצמם אם הבית הקיים אכן מתאים לצרכים החדשים שלהם של שהייה רבה בו"
הקורונה הביאה איתה מספר תובנות משמעותיות לגבי הנדל"ן בישראל. האזרחים הגיעו למסקנה שדירה זה המקום הכי משמעותי להיות בו כאשר יש סגר ולא סגר אחד, הצפי הוא לכמה סגרים עד שיימצא חיסון לקורונה, בעיקר בחודשי החורף כאשר קיימת במקביל גם מגפה של שפעת.
מחירי הדירות בתקופת הקורונה
הנתונים מלמדים שבתקופת הקורונה מחירי הדירות המשיכו לעלות לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ובמקביל לכך, כמות התחלות הבנייה ירדה בצורה משמעותית. זאת מכיוון שהמדינה לא שיווקה קרקעות חדשות, בהיקפים הנדרשים, בחודשי המשבר .
נשאלת השאלה כיצד בתקופה שבה למעלה ממיליון אנשים מובטלים, אנשים קונים דירות ובחלק מהפרויקטים קונים אפילו דירות בהיקף גדול יותר, מאשר לפני הקורונה?
על פי הנתונים שיש בידינו קצב מכירת הדירות עלה ברבעון השלישי, מייד עם סיום הסגר בצורה משמעותית, כיוון שהרצון לדירה, גדל מאוד בקרב הלקוחות הפוטנציאליים.
מסקר רחב שערכנו בקרב קהל המתעניינים בדירות בחודשים מאי - יוני - יולי 2020 למדנו כי חודשי הסגר בישראל ( מרץ-מאי ) יצרו מצב שהאזרחים היו ימים רבים ברצף בבתים, לא היה אפשר לצאת החוצה אלא לצורך קניות, לעבוד במקומות עבודה ייחודיים וליציאה למטרות חיוניות בלבד. בדרך זו מרבית הזמן הוקדש לבית ולמשפחה.
בנסיבות הללו מניתוח הנתונים שבדקנו גילינו כי במהלך הימים הארוכים, אנשים שאלו את עצמם אם הבית הקיים אכן מתאים לצרכים החדשים שלהם של שהייה רבה בו. עלה הצורך במרפסת, בבית מרווח יותר, בגינה, בשטחים ירוקים, בפנטהאוז, דירת דופלקס, בית פרטי. כמו כן מיקום גיאוגרפי שהוא בקרבה לפארק, לשפת הים, או לשטחים פתוחים גדל בצורה ברורה ואנשים שלא חיפשו דירה פתאום החליטו שזה הזמן הנכון לשנות את סביבת המגורים שלהם, לסביבה חדשה ומתאימה יותר עבורם.
זוגות צעירים, משפרי דיור וכמובן המשקיעים שחזרו לשוק הנדל"ן אחרי הורדת המס על דירה שנייה ברבעון השלישי של 2020 ,יצרו תנופה גדולה של מכירות ברבעון זה.
מסקנות לגבי תקופת הסגר
אפקט האקורדיון שעליו מדברים המון בהקשר הקורונה של צמצום והתרחבות מחדש בכלכלה הוא משמעותי מאוד בנדל"ן בתקופת הקורונה. בתקופת סגר מוכרים פחות וביציאה מהסגר מוכרים יותר הרבה יותר.
על פי נתוני חברת שיווק הנדל"ן שלנו אנו מוכרים כיום בסדר גודל של כ - 35 אחוז יותר דירות, מאשר מכרנו בתקופה שקדמה למגפת הקורונה וגם בהשוואה לחודש המקביל בשנה שעברה.
אנו רואים הרבה יותר התעניינת של לקוחות בדירות עם מרפסות גדולות, עם אפשרות ליצירת חללי עבודה מוגדרים בדירה או מחוצה לה, ברצון לבניית בריכות שחייה בשטח של דירות מיוחדות, בצורך בגינות וגם בדירות גדולות ומרווחות יותר.
ביתנו הופך למבצרנו לטוב ולרע, ואם כבר צריכים להיות בסגר, אז להיות בבית שמתאים לצרכים החדשים המותאמים לכל משפחה ספציפית.
בלא מעט פרויקטים שהייתה בהם אפשרות, ביצענו תכנון מחדש של דירות הגדלנו את שטחי המרפסות, הוספנו בריכות שחייה לדירות הגן ולפנטהאוזים, הוספנו חללי עבודה בדירות, הקמנו לאונג עסקים בקומת הקרקע לטובת פגישות עסקיות. המגמה היא אם כבר לעבוד מהבית אז לעבוד לא מתוך הדירה עצמה, אלא בקרבת הדירה ולצורך כך יש רק לרדת במעלית. הוספנו חדרי כושר הכוללים חדרי סטודיו עבור פילטיס יוגה עם צ'יפ אלקטרוני באפליקציה, כדי להזמין חדר סטודיו לשימוש אישי בלבד.
הקורונה קידמה את כולנו בחיפוש אחר סביבת מגורים חדשה, אשר מותאמת לצרכינו החדשים והביאה אותנו לחיפוש ולמציאת פתרונות רלוונטיים לסדר מגורים חדש התואם את המציאות.
המאמר נכתב ע"י ניר שמול – מנכ"ל חברת שניר.