הרווחתם ממכירת נכס? קיבלתם שומת מס שבח לשלם? כדאי שתקראו
02.04.23 / 09:54
הרווחתם ממכירת נכס? קיבלתם שומת מס שבח לשלם? כדאי שתקראו
כאשר מוכרים נכס במחיר גבוה יותר מזה ששילם עבורו, נדרש לשלם מס שבח בגין הרווח. סעיף 85 לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג, 1963, מגדיר כי ניתן להגיש בקשה עבור תיקון השומה במידה והתשלום הנתבקש גבוה מידי או לא מדויק. חשוב לציין שמלבד פרטים אישיים, בטופס הבקשה יש למלא את סכומי המס; הסכום על פי שומת המנהל, הסכום על פי בקשת התיקון והמס אשר אינו שנוי במחלוקת. במידה וסכום זה לא יצוין, אזי כל סכום המס יחושב בהתאם לשומת המנהל.
תיקון שמת מס שבח לצורך החזר מס השבח
על פי החוק, ניתן לתקן מס שבח בתוך תקופה של עד ארבע שנים. במידה ותקופת ההתיישנות לא חלפה, ניתן לבקש את הפחתת המס גם באופן רטרואקטיבי. במסגרת ההליך בוחנים האם ניתן לתקן את שומת המס לאור נסיבות חדשות או הוכחה כי המבקש משתייך לאחת ההגדרות להפחתת מס.
בשל מורכבותו של חוק המיסוי והמקרקעין, ההגדרות החדשות וסימני השאלה הרבים, מומלץ להיוועץ עם גורם מנוסה כגון יועץ מס, אשר יבחן את הנסיבות לעומקן וכך ימקסם את גובה ההחזר בהתאם למקרה. כך או כך, מס השבח נחשב לאחד המיסים במרכזיים בעולם הנדל"ן בישראל ולכן יש לגשת אליו באופן המקצועי והמדויק ביותר.
קיימות שלוש עילות עיקריות להגשת בקשה לתיקון שומה:
- נתגלו עובדות חדשות אשר בפני עצמן או יחד עם החומר המקורי שכבר הגיע לידי המנהל במעמד חתימת השומה, יוכלו לחייב במס או להשפיע על סכום המס המקורי.
- מוכר הנכס מסר הצהרה לא מדויקת אשר היה בה די כדי למנוע תשלום מס לחלוטין או לשנות את סכום המס.
- אם נתגלתה טעות בשומה, הרי שיש לתקן אותה.
חשוב לציין שאמנם מילוי טופס הבקשה לתיקון שומה הינו דורש ניסיון ומומלץ לעשות זאת בעזרתו של עורך דין ורואה חשבון מומחים אשר מכירים את החוק והתיקונים שבוצעו לאורך השנים. יש לספק הוכחות וטיעונים לחיזוק הבקשה לתיקון השומה, לכך שיש מאחוריה בסיס.
החשיבות האדירה של בדיקת הנתונים
תמיד אומרים שיש לבדוק היטב את כל הנתונים כאשר מזינים אותם לכל טופס שהוא, על אחת כמה וכמה כשמדובר על בירוקרטיה סבוכה כמו זו של החזר מס שבח ועולם המקרקעין ככלל. לכן, גם אם הינכם בטוחים במאת האחוזים בפרטים אשר בידיכם, מומלץ למלא את טופס הבקשה בעזרתו של יועץ מס מומחה. יחד אתכם, יעבור על המסמכים והנתונים שברשותכם ויוודא כי הבקשה מוגשת באופן המדויק והנכון ביותר, על מנת למנוע אי הבנות ועיכובים בתהליך. זוהי החשיבות האדירה של הפקדת הנתונים בידיו של איש מקצוע, אשר יעלה משמעותית את סיכוי הבקשה להתקבל ושבסופו של דבר, תקבלו בחזרה את הכסף המגיע לכם.